لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۰

واکنش های اروپا به تهدیدهای آيت الله خامنه ای علیه معترضان انتخابات


اتحادیه اروپا و برخی از رهبران اروپایی روز جمعه به تهدیدهای آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، علیه تظاهرات اعتراضی به انتخابات واکنش نشان داده و از آن انتقاد کردند.

آيت الله خامنه ای در خطبه های نماز جمعه ضمن ستایش از شرکت مردم در انتخابات، خواستار پذيرش نتيجه رای گيری يا پيگيری شکايت های انتخاباتی از طريق شورای نگهبان شد و به نامزدهای معترض هشدار داد عواقب و پيامدهای راهپيمايی های خيابانی برعهده آنها است.

اين در حالی است که اتحاديه اروپا و رهبران کشورهای اروپايی از اين تهدیدهای رهبر ايران انتقاد کرده اند.

نيکلا سرکوزی، رييس جمهوری فرانسه، ابراز اميدواری کرد که رهبران ايران «دست به کاری جبران ناپذيری نزنند» که ثبات کشور را به مخاطره بيندازد.

آقای سرکوزی افزوده است: «ما از مردم ايران حمايت می کنيم و امروز مردم ايران در خيابان ها حضور دارند.»

رهبران ۲۷ کشور اروپايی روز جمعه اعمال خشونت عليه معترضان به نتيجه انتخابات رياست جهوری در ايران را محکوم کردند و از دولت ایران خواسته اند به معترضان اجازه دهد تا به صورت مسالمت آمیز راهپیمایی کنند.

وزارت کشور ايران روز شنبه اعلام کرد که محمود احمدی نژاد بيش از ۶۰ درصد آراد در انتخابات رياست جمهوری به پيروزی رسيده است. در واکنش مير حسين موسوی و مهدی کروبی، دو نامزد اصلاح طلب، با اعتراض به اين نتايج خواستار ابطال انتخابات شدند.

از روز شنبه تهران و برخی از شهر های ايران شاهد نا آرامی های بوده است و در در جريان راهپيمايی مسالمت آميز روز دوشنبه که با حضور صدهها هزار نفر برگزار شد در جريان تيراندازی به سوی جمعيت دست کم هشت نفر کشته شدند.

در همين گوردون براون، نخست وزير بريتانيا، روز جمعه گفت: دولت ايران «بايد به جهان نشان دهد سرکوب و بيرحمی که در روز های اخير ديديم تکرار نخواهد شد.»

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، نيز در همين زمينه اظهار ات آيت الله خامنه ای را «مایوس کننده» خوانده و خواستار تحقيقات رسمی در مورد ادعای تقلب در انتخابات رياست جمهوری ايران شده است.

فرانک والتر اشتاين ماير، وزير امور خارجه آلمان، نيز گفته است: اظهارات آيت الله خامنه ای انتظارات رهبران را بر آورده نکرد.

وی تصريح کرد: اين اظهارت برای آرام کردن شرايط و جلوگيری از افزايش تنش کافی نبود.

اريک شواليه، سخنگوی وزات خارجه فرانسه، نیز به خبرنگاران گفت: «ما نمی‌خواهيم جای مردم ايران را بگيريم، اما از خواست ايرانی‌ها در مورد حق‌شان درباره شفافيت و حقيقت پشتيبانی می‌کنيم.»

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه گفت: «فرجام‌خواهی‌ها و پرسش‌ها و در خواست‌ برای شفافيت، از ميان مقام‌های ايرانی و بخش گسترده‌ای از جامعه ايران برآمده است.»

اريک شواليه افزود: «ما طرف يک گروه يا گروه ديگر را نخواهيم گرفت. آن چه حائز اهميت است اين است که ايران به خواست شفافيت پاسخ دهد.»
XS
SM
MD
LG