لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۵

ستوده: دادگاه برای سومین بار وکالت نامه من را نپذيرفت


جلوه جواهری يکی از فعالان جنبش زنان است که روزسه شنبه به دادگاه احضار شده است
جلوه جواهری يکی از فعالان جنبش زنان است که روزسه شنبه به دادگاه احضار شده است

دادگاه انقلاب ناهید کشاورز و جلوه جواهری، دوتن از فعالان جنبش زنان، را به اقدام عليه امنيت ملی متهم کرده است. احضار فعالان جنبش زنان به دادگاه درحالی صورت می گيرد که در اکثر موارد دادگاه وکالتنامه وکلای آنها را خودداری کرده و جلسه رسيدگی به اتهامات آنها بدون حضور وکلا برگزار می شود.


ناهيد کشاورز، مدير مسئول مرکز فرهنگی زنان، و از فعالان کمپين جمع آوری يک ميليون امضا برای تغيير قوانيين تبعيض آميز در جمهوری اسلامی است که پيش از اين دوبار بازداشت شده ومدتی را درزندان گذرانده است.


به گزارش وبسايت های خبری زنان، خانم کشاورز اين بار به دليل فعاليت رسانه ای در سايت زنستان و تغيير برای برابری به دادگاه احضار شده و اتهام او اقدام عليه امنيت ملی عنوان شده است.


سايت زنستان ماه گذشته بدون ذکر دليل به دستور وزارت ارشاد مسدود شد.


جلوه جواهری يکی ديگر از فعالان جنبش زنان است که روزسه شنبه به دادگاه احضار شده است . وی ماه گذشته با قرار وثيقه پس از حدود يکماه حبس از زندان آزاد شد.


نسرين ستوده، وکيل دادگستری که وکالت پرونده های برخی از فعالان جنبش زنان از جمله جلوه جواهری را برعهده دارد، در گفت وگو با راديو فردا درباره آخرين وضعيت پرونده موکلش توضيحاتی را ارایه کرده است :


  • «در معاونت امنيت دادسرای انقلاب، من به عنوان وکيل جلوه جواهری اعلام وکالت کردم، ولی وکالت نامه من پذيرفته نشد و من را نیز به جلسه بازپرسی راه ندادند».
نسرین ستوده

آيا شما به همراه خانم جواهری در دادگاه حاضر شديد؟


جلوه جواهری، موکل من، با دريافت احضاريه به معاونت امتيت دادسرای انقلاب مراجعه کرد. من نیز به همراه او بودم.


در معاونت امنيت دادسرای انقلاب، من به عنوان وکيل وی اعلام وکالت کردم، ولی وکالت نامه من پذيرفته نشد و من را نیز به جلسه بازپرسی راه ندادند.


بنابراين خانم جواهری در جلسه دادگاه حاضر شد و به اتهام هاي خود پاسخ گفت وآخرين دفاع را نيز از ايشان گرفتند .


به هرحال همه اينها جای سوال و تامل دارد. برای سومين بار بود که من برای تحويل وکالت نامه به دادياری امنيت مراجعه می کردم و دادياری امنيت بازهم از دریافت وکالتنامه از من خودداری کرد.


به چه علت وکالت شمارا نپذيرفتند ؟


تا به حال هيچ توضيحی، در خصوص نپذيرفته شدن وکالت، به من ارايه نشده است.


ولی شما اطلاع داريد که موکلتان با چه اتهاماتی مواجه است؟


اتهام خانم جواهری اقدام عليه امنيت ملی بوده که به طور طبيعی ايشان هم اين اتهام رارد کردند و قبول نکردند.


به خاطر کدام فعاليت جلوه جواهری چنین اتهامی به وی زده اند؟


حتی نوع فعاليت ها برای آنها مشخص نبوده که از چه طريقی اين اتهام وارد می شود. اين اتهام، يک اتهام کاملا کلی است.


در واقع برای ما تا امروز مشخص نشده که آيا بابت فعاليت های خانم جواهری در کمپين يک ميليون امضا چنین اتهامی متوجه وی شده يا نه.


من اميدوارم که اين ابهامات در مرحله دادگاه برطرف بشود همچنين به اين اقدامات غير قانونی در جهت منع حضور وکيل پايان داده شود.


خانم ستوده شما وکالت تعدادی ديگر از فعالان زن را هم بر عهده داريد آيا در موارد ديگر هم از پذيرش وکالت شما خودداری شده است؟


بله .در اکثر موارد در مرحله دادسرا از اخذ وکالت نامه و حضور من در جلسات بازپرسی جلوگيری به عمل آمده است.


متاسفانه در پرونده يکی از فعالان جنبش زنان خانم بهاره هدايت (عضو کميسيون دفتر تحکيم وحدت) در مرحله دادگاه هم توسط شعبه ششم دادگاه انقلاب در جلسه رسيدگی هم از حضور من جلوگيری به عمل آمد.


XS
SM
MD
LG