لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۴

جام جهانی ۲۰۱۰ آفريقای جنوبی؛ صعود آرژانتين با پيروزی پرگل برابر کره‌جنوبی


صحنه ای از بازی کره جنوبی و آرژانتین
صحنه ای از بازی کره جنوبی و آرژانتین
تيم ملی آرژانتين با يک بازی تهاجمی و هماهنگ چهار بر يک کره جنوبی را شکست داد و با شش امتياز راهيابی به دور دوم از گروه اول جام جهانی ۲۰۱۰ را حتمی کرد.

در ورزشگاه ساکرسيتی ژوهانسبورگ ياران ديه گو مارادونا نيمه نخست را دو بر يک پيش بودند. پس از گلهای پارک چو يانگ (در دقيقه ۱۷ به دروازه تيم خود) و گونزالو هيگوآيين در دقيقه ۳۳ کره ای ها در آخرين ضربه اين نيمه از تعلل مدافع ميانی آمريکای جنوبی، مارتين دميچه ليس سود بردند و با شليک دقيق لی چونگ يانگ (در دقيقه ۱+۴۵) فاصله را به حداقل رساندند.

اين گل باعث شد تا کره ايها نيمه دوم را مصمم تر آغاز کنند و چندبار تا آستانه گل تساوی بخش پيش بروند. برتری مطلق مردان آمريکای جنوبی با نوعی آسانگيری همراه شد و تعلل مدافع ميانی در توپ ارسالی از يار خودی باعث شد تا لی چونگ يانگ توپ را بربايد و با يک ضربه باعث بازيابی توان روحی کره ايها و نگرانی آرژانتينی ها شود.

بهترين فرصت گل تساوی بخش برای کره در دقيقه ۵۸ بود که پاس عالی کاپيتان پارک جی-سونگ را يه اوم کی-هون با پای غلط به کنار دروازه زد. او بايد ضربه را با پای راست می زد، اما ضربه چپش زاويه مناسب با موقعيت توپ نداشت.

اما گل سوم آرژانتين در دقيقه ۷۶ توسط گلزن روز اين تيم، هيگوآيين آب سردی بود که بر پيکر ياران کره جنوبی پاشيد تا به راحتی پذيرای گل چهارم هم بشوند. گل آخر آرژانتين باز با ضربه هيگوآيين و در دقيقه ۸۰ به تور دروازه تيم آسيايی رسيد و اين بازيکن نخستين بازيکن «هت تريک» جام جهانی در آفريقای جنوبی شد.

هيگوآيين به عنوان بازيکن برتر مسابقه با کره جنوبی در حالی به عنوان بازيکن تعويضی از ميدان خارج شد که به عنوان پيشتاز گلزنان جام مهيای آخرين مسابقه با تيم يونان شد. جالب اين که در هر سه گل او و گلی که بازيکن کره ای دروازه تيم خود را بازشدنی نشان داد، ليونل مسی نقشی تاثيرگذار داشت.

تيم ملقب به «آلبيسلسته» در ديداری ديداری ديگر با تيم بی شکست در آسيا حتی نمايشی تهاجمی تر و گلزنتر از تيمی داشت که با بازی مارادونا پيروز و قهرمان جام ۸۶ شده بود.

در نمايش دلپذير مردان مارادونا، پاسهای سريع و دقيق بازيکنان خلاق اين تيم کره ايها را گيج کرده بود و کارلوس ته وز برای از هم پاشيدن مدافعان حريف بی قراری می کرد.

در کنار اين سه نامدار فوتبال آمريکای جنوبی (مسی، هيگوآيين و ته وز) آنخل دی ماريا هم به عنوان بازيکنی قابل توجه نشان داد. او از جناح چپ بارها دفاع کره را بهم ريخت.

نخستين گل آرژانتين به دنبال خطا روی همين بازيکن و ضربه آزاد مسی به ثمر رسيد. دومين گل هم در پی يک ضربه آزاد بود و هيگوآيين گلزنی را آغاز کرد. مسی توپ را برای ماکسی رودريگز فرستاد تا او آن را به نزديک ديرک دوم بزند و هيگوآيين با ضربه سر کار را تمام کند.

در حالی کره مصمم به دستيابی به گل تساوی بخش بود گل سوم با کار موثر ليونل مسی به ثمر رسيد. در حضوری تا دهانه دروازه کره جنوبی، از زاويه ای بسته ضربه اول مسی را دروازه بان کره دفع ناقص کرد و ضربه دومش به ديرک عمودی دروازه خورد تا توپ به جلو هيگوآيين بچرخد و با ضربه آسان او خيال راه راه پوشان آسوده شود. با همکاری مسی و گلزن آرژانتينی، تير خلاص هم به نشانه گل چهارم شليک شد.

آخرين مسابقه آرژانتين در گروه دوم روز سه شنبه ۲۲ ژوئن با تيم يونان است و همزمان تيمهای کره جنوبی و نيجريه با نگاهی به صعود بازی می کنند.
XS
SM
MD
LG