لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۱

اسپانيا با شکست آلمان به فینال جام جهانی رسید


تيم ملی اسپانيا با پيروزی يک بر صفر بر تيم ملی آلمان به فينال جام جهانی ۲۰۱۰ رسيد تا پس از اروگوئه، ايتاليا، آلمان، برزيل، انگليس، آرژانتين و فرانسه نامی تازه در فهرست قهرمانان ثبت شود.

هلند و يا اسپانيا نخستين قهرمان اروپايی در جام جهانی خارج از قاره خود نيز خواهند بود. تا کنون تنها برزيل توانسته است در آمريکا (شيلی، مکزيک و آمريکا)، اروپا (سوئد) و آسيا (کره جنوبی/ ژاپن) قهرمان جام جهانی شود.

در ورزشگاه شهر دوربان تک گل زيبای کارلز پويل دروازه مانوئل نوئر را فرو ريخت تا آلمان پس از پيروزيهای چهار بر صفر بر استراليا و آرژانتين و چهار بر يک بر انگليس، در برابر قهرمان اروپا بار ديگر موتورش خاموش شود.

مدافع پيش تاخته اسپانيا در پی يک ضربه کرنر توسط ژاوی از چپ با ضربه سر موفق شد در دقيقه ۶۴ سد دروازه المان را بشکند.آلمان برخلاف شکست غيرمنتظره و حرفدار يک بر صفر در برابر صربستان در مرحله گروهی، اين بار فرصتی برای خود يابی ندارد و بايد شنبه شب برای مسابقه رده بندی به ديدار اروگوئه رود تا دست کم مقام سوم دوره جام جهانی گذشته را حفظ کند. اين تکرار شکست يک بر صفر آلمان در برابر اسپانيا در مسابقه پايانی قهرمانی اروپا در دو سال پيش بود.

مسابقه اسپانيا با آلمان نمايش يک فوتبال تميز و خالی از حرکتهای غير ورزشی بود. اسپانيا با فوتبالی حساب شده و هماهنگی هميشگی مانع پيشروی فوتبال سازمان يافته و منظم آلمان شد. سرعت و کيفيت بازی آلمانی تحت تاثير مکتب کلاسيک فوتبال لاتين اسپانيا قرار گرفت که توانست با پاسهای دقيق و قدرت جفظ توپ حريف با تجربه و در همان حال جوان خود را عذاب دهد.

مسابقه دوربان نمايشی هيجان انگيز از يک فوتبال تماشايی بود هر چند در برابر حالت تهاجمی اسپانيا، آلمان نتوانست چهره تهاجمی اش را نشان دهد. اما پاسهای سريع و تک ضرب حرف اول اين رويارويی بود.

در اکثر زمان مسابقه توپ از آن تيم موسوم به «لاروخا» بود و اسپانيولها علاوه بر گلی که زدند، چند بار هم تا آستانه گلزنی پيش رفتند و نيمکت نشينانشان را تا خط «اوت» در پرواز خوشحالی نافرجام پيش کشيدند. در مقابل تيم کوبنده در برابر دروازه انگليس و آرژانتين در غياب توماس مولر هيچگاه فرصت حرکتهای بدون توپ و پاسهای کشنده از دو جناح را نداشت و شواينزتايگر در راه بازيسازی همواره با پرس مردان ويسنته دل بوسکه رو در رو بود. تنها فرصت گل برای آلمان پيش از گل اسپانيا بدست آمد که ارسال پودولسکی از چپ با ضربه نه چندان کاری تونی کروس تازه نفس، تا حد گل کامل نشد.

اسپانيا هم پس از زدن گل در يک قدمی افزودن به اندوخته اش پش رفت. پدرو با يک پاس بلند پا به توپ گريخت و در حالی که آرنه فريدريخ در پی او بود، ندادن پاس به تورز تازه نفس موقعيت دو مهاجم اسپانيا در برابر تنها يک مدافع آلمان را هدر داد. اما ناتوانی آلمان در جبران گل خورده باعث شد تا اين فرصت هدر رفته تاثيری در سرنوشت نداشته باشد. بر خلاف هلند – که دو بار تجربه حضور در فينال جام جهانی را دارد – اين نخستين حضور اسپانيا در مسابقه پايانی معتبرترين جام فوتبال است.
XS
SM
MD
LG