لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۳

جامعه بین المللی خواهان تسريع در اعلام نتايج انتخابات زيمبابوه شد


مورگان چانگرای، رهبر حزب مخالف دولت زيمبابوه،
عکس از: AFP
مورگان چانگرای، رهبر حزب مخالف دولت زيمبابوه، عکس از: AFP

جامعه بین المللی روز سه شنبه از مقامات زیمبابوه خواست با احترام گذاشتن به آرای مردم این کشور، نتايج انتخابات در این کشور را اعلام کند.


بن کی مون، دبيرکل سازمان ملل متحد، در بيانيه ای از مقامات زيمبابوه خواست در شمارش آراء «شفافيت» تمام داشته تا مردم زيمبابوه نسبت به سلامت روند انتخابات اطمينان حاصل کنند.


گوردون براون، نخست وزیر بریتانیا، نیز خواهان احترام به آراء مردم زیمبابوه شده است و تاکید کرد نتیجه انتخابات باید هرچه زودتر اعلام شود.


در همین زمینه، آمریکا روز سه شنبه از مقامات زیمبابوه خواست با احترام به آرای مردم نتايج انتخابات روز شنبه سریعتر اعلام کند.


کاخ سفيد روز شنبه انتخابات در زيمبابوه را رای به « تغيير» در اين کشور دانست و از مقامات اين کشور خواست تا نتايج انتخابات را هر چه زودتر اعلام کند.


گوردون جاندرو، سخنگوی شورای امنيت ملی، در بيانيه ای اعلام کرد:« مشخص است که مردم زيمبابوه به تغيير رای داده اند».


آمريکا پس از انتخابات روز شنبه از مقام های زيمبابوه خواسته است تا نتيجه انتخابات را اعلام کنند.


مورگان چانگرای، رهبر حزب مخالف دولت زيمبابوه، روز سه شنبه تاکيد کرد که در انتخابات رياست جمهوری به پيروزی رسيده است و هرگونه مذاکره در خصوص کناره گيری رابرت موگابه، رييس جمهوری اين کشور، را رد کرد.


آقای چانگرای از اعلام پیروزی در انتخابات زیمبابو خودداری کرد.


مورگان چانگرای، در نخستين کنفرانس مطبوعاتی خود پس از انتخابات رياست جمهوری در روز شنبه در زيمبابوه، گفت : پيش از هرگونه مذاکره با رابرت موگابه، او منتظر اعلام رسمی نتيجه انتخابات است.


اين در حالی است که پيشتر گزارش شده بود که مذاکراتی ميان مشاوران رابرت موگابه و مخالفان دولت برای کناره گيری وی صورت گرفته است. رابرت موگابه به مدت ۲۸ سال است که قدرت را در زيمبابوه در اختيار دارد.

مورگان چانگرای روز سه شنبه گفت:«هيچ مذاکره ای در کار نيست.ما منتظر اين هستيم که کميسيون انتخابات زيمبابوه کار خود را تمام کند، آنگاه ما درباره شرايطی که می تواند بر وضع مردم تاثير بگذارد مذاکره خواهيم کرد».


  • «هيچ مذاکره ای در کار نيست.ما منتظر اين هستيم که کميسيون انتخابات زيمبابوه کار خود را تمام کند، آنگاه ما درباره شرايطی که می تواند بر وضع مردم تاثير بگذارد مذاکره خواهيم کرد».
مورگان چانگرای

برايت مانتوگا، قائم مقام وزارت اطلاعات زيمبابوه، ضمن رد هرگونه مذاکره ميان آقای موگابه و مخالفان، گفت:«هيچ گونه مذاکره ای نبوده است، برای اين که ما منتظر نتيجه انتخابات رياست جمهوری هستيم، چرا ما بايد در اين شرايط به طور مخفيانه وارد گفت وگو شويم».


پيشتر سفارت آمريکا در هراره، پايتخت زيمبابوه، اعلام کرده بود که رابرت موگابه در يک نطقی تلويزيونی اعلام کناره گيری خواهد کرد


آخرين نتايج اعلام شده انتخابات زيمبابوه نشان می دهد که حزب حاکم زانو پی اف ، به رهبری رابرت موگابه، رييس جمهوری، دو کرسی از حزب مخالف جنبش برای تغييرات دمکراتيک، به رهبری مورگان چانگرای، پيشی گرفته است.


اين نتايج در حالی اعلام می شود که تاخير در اعلام نتايج انتخابات، سبب بالا گرفتن نگرانی از احتمال تقلب در شمارش آرا شده است.


بر پايه آخرين نتايج اعلام شده، حزب حاکم، ۵۳ کرسی و حزب جنبش برای تغييرات دمکراتيک، ۵۱ کرسی از ۲۱۰ کرسی مجلس نمايندگان را به دست آورده اند.


در انتخابات جاری، رييس جمهوری جديد و اعضای مجلس نمايندگان و ۶۰ درصد نمايندگان مجلس سنا برگزيده می شوند.


هنوز هيچ گونه نتايجی برای انتخابات رياست جمهوری اعلام نشده اما حزب مورگان چانگرای می گويد که ۶۰ درصد آرا، به نفع اين حزب به صندوق ها ريخته شده است.


در همين حال اتحاديه اروپا و آمريکا از کميسيون انتخابات زيمبابوه خواسته اند تا نتايج انتخابات را هرچه سريعتر اعلام کند.


از سال ۱۹۸۰ که زيمبابوه به استقلال رسيد، رابرت موگابه، که اکنون ۸۴ سال دارد، بر اين کشور حکومت کرده است.


زيمبابوه با يک بحران بسيار جدی اقتصادی که ۱۰۰هزار درصد تورم را به همراه آورده، روبروست.
آقای موگابه اتحاديه اروپا و آمريکا را مسئول اين تورم می داند، چرا که آنها زيمبابوه را پس از به قدرت رسيدن مجدد رابرت موگابه در انتخابات سال ۲۰۰۲ که ناظران اروپايی و آمريکايی گفتند با تقلب همراه بوده است، تحريم کرده اند.


در سال های اخير پول زيمبابوه ارزش خود را از دست داده است و راند آفريقای جنوبی و دلار آمريکايی ، در شهرهای اين کشور با چند کيسه دلار زيمبابوه مبادله می شود.


رابرت موگابه از سال ۲۰۰۰ تصميم گرفت که زمين هايی را که در اختيار کشاورزان و مالکان سفيد پوست است، توقيف و آن را در اختيار کشاورزان بدون زمين سياه پوست قرار دهد.


اين امر موجب شده که به دليل فقدان امکانات و عدم تجربه کشاورزان سياه پوست، توليد محصولات کشاورزی زيمبابوه به شدت کاهش پيدا کند.


مغازه ها در اکثر نقاط کشور خالی هستند و جنسی برای عرضه ندارند و کشور با کمبود شديد سوخت و مايحتاج اوليه روبرو است.


XS
SM
MD
LG