لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۴

ریاض: ۳۷۵ غیر نظامی در حملات حوثی‌ها به جنوب عربستان کشته شده‌اند


احمد عسیری مشاور وزیر دفاع عربستان سعودی و سخنگوی رسمی ائتلاف عربی
احمد عسیری مشاور وزیر دفاع عربستان سعودی و سخنگوی رسمی ائتلاف عربی

عربستان اعلام کرد که موشک‌ها و راکت‌های شلیک شده از سوی شبه‌نظامیان حوثی و متحدانشان به شهرک‌ها و روستاهای مرزی در جنوب عربستان، تا کنون دستکم ۳۷۵ غیر نظامی از جمله ۶۳ کودک را کشته است.

این حملات از فروردین ماه گذشته پس از آن آغاز شد که ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی، حملات هوایی خود را در یمن علیه مواضع حوثی‌ها و متحدانشان آغاز کرد.

پیش از آغاز این عملیات، حوثی‌ها و متحدانشان مناطق وسیعی از یمن از جمله صنعا پایتخت این کشور را تصرف کرده و دولت عبد ربه منصور هادی را غیر قانونی اعلام کرده بودند. ائتلاف عربی می‌گوید برای حمایت از دولت «قانونی» منصور هادی و با در خواست این دولت مداخله خود را در یمن آغاز کرده است.

احمد عسیری مشاور وزیر دفاع عربستان سعودی و سخنگوی رسمی ائتلاف عربی به خبرگزاری رویترز گفت: «شبه‌نظامیان حوثی و نیروهای نظامی وفادار به علی عبدالله صالح رئیس جمهوری پیشین یمن، از زمان آغاز جنگ بیش از ۴۰ هزار موشک و راکت به سمت مناطق مرزی سعودی شلیک کرده‌اند».

او افزود: «هم‌اکنون قواعد ما برای درگیری این است: اگر به مرز نزدیک شوید کشته خواهید شد».

سخنان عسیری نشان از شدت درگیری‌ها در مناطق مرزی دارد. او گفت که تنها در روز دوشنبه ۱۲ بهمن، حدود ۱۳۰ راکت و ۱۵ موشک به مناطق مرزی عربستان سعودی پرتاب شده است.

عربستان سعودی تا کنون به خاطر کشته شدن صد‌ها غیر نظامی در حملات هوایی ائتلاف عربی مورد انتقاد مجامع بین‌المللی قرار گرفته است. ریاض یکشنبه اعلام کرد که سازوکار عملیات خود را بهبود خواهد بخشید و کمیته‌ای برای تحقیق درباره گزارش‌های حاکی از بمباران اهداف غیر نظامی در حملات هوایی ائتلاف تشکیل خواهد داد.

سازمان ملل متحد می‌گوید از زمان آغاز جنگ در یمن حدود ۶ هزار تن در این کشور کشته شده‌اند که نیمی از آن‌ها غیر نظامی هستند. این افراد در جریان درگیری‌ها و در حملات هوایی ائتلاف عربی جان خود را از دست داده‌اند.

عسیری می‌گوید غیر نظامیان کشته شده در عربستان سعودی، از شهروندان این کشور و از خارجی‌های مقیم بودند.

او می‌افزاید که ادامه حملات حوثی‌ها و نیروهای هوادار علی عبدالله صالح، ریاض را بر آن داشت تا حدود ۱۰ هزار روستای جنوبی را تخلیه، بیش از ۷ هزار تن را به مناطق دیگر منتقل کرده و درهای بیش از ۵۰۰ مدرسه را ببندد.

او افزود که حوثی‌ها در مقابل صد‌ها یمنی را در مناطق مرزی به گروگان گرفته است.

عسیری اقرار کرد که روند جنگ بر روی زمین کُند پیش می‌رود و افزود که نیروهای ائتلاف عربی هم‌اینک برای کنترل منطقه کوهستانی نُهُم که مسیر را برای آغاز عملیات صنعا هموار می‌کند، در حال نبرد هستند.

اکنون عمده درگیری‌ها در داخل یمن میان نیروهای هوادار عبد ربه منصور هادی و حامیانش از یک سو و حوثی‌ها و متحدانشان از سوی دیگر، در منطقه تعز سومین شهر بزرگ این کشور دایر است. این درگیری‌ها از شهریور گذشته همچنان ادامه دارد. حوثی‌ها و متحدانشان کنترل کوه‌های اطراف شهر را در دست دارند و نیروهای هواداران عبد ربه منصور هادی تا کنون نتوانسته‌اند این محاصره را بشکنند.

سازمان‌های حقوق بشری تا کنون بار‌ها از ائتلاف عربی به خاطر محاصره دریایی یمن که با هدف جلوگیری از رسیدن اسلحه به حوثی‌ها برپا شده، انتقاد کرده‌اند. این سازمان‌ها می‌گویند که محاصره، کشور را در آستانه بحران گرسنگی فراگیر قرار داده است.

اما عسیری می‌گوید که ائتلاف اجازه رسیدن کمک‌های کشتی‌های حامل کمک‌های بشر دوستانه را به بندر عدن که در کنترل هواداران عبد ربه منصور هادی است و بندر حدیده که در کنترل حوثی‌ها است، می‌دهد.

عبد ربه منصور هادی پس از بازگشت به یمن در پی باز پس گیری کنترل عدن از حوثی‌ها، این شهر را پایتخت موقت اعلام کرد.

XS
SM
MD
LG