لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۸

مقام ارشد آمریکایی: ۸۰ درصد نیروهای روسی در مرز اوکراین حالت حمله گرفته‌اند


یک مقام ارشد وزارت دفاع ایالات متحده روز چهارشنبه گفت، ۸۰ درصد نیروهای روسیه که در اطراف مرز اوکراین گردآمده‌اند، حالت حمله به خود گرفته‌اند.

این مقام آمریکایی به شرط عدم انتشار نام خود به خبرنگاران گفت که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، تا جایی که می‌تواند خودش را آماده جنگ کرده است.

اظهارات وی به نگرانی‌ها از حمله قریب الوقوع روسیه به اوکراین می‌افزاید در حالی که پس از اقدام مسکو در به رسمیت شناختن «استقلال» مناطق جداشده از اوکراین، این انتظار وجود داشت که پوتین از صرافت حمله تمام عیار به کشور همسایه افتاده باشد.

این مقام آمریکایی افزود: «آنها از نظر آمادگی به نقطه‌ای رسیده‌اند که به معنای واقعی کلمه آماده حمله هستند و اگر دستوری دریافت کنند، همین الان می‌توانند حمله کنند.»

ارزیابی‌های ایالات متحده حاکی از آن است که روسیه بیش از ۱۵۰ هزار نیروی نظامی در مرز اوکراین مستقر کرده است. این مقام ارشد آمریکایی می‌گوید نیروهای روسی حالت حمله گرفته‌اند و اکنون در پنج کیلومتری مرز اوکراین مستقر شده‌اند.

وی افزود، سربازان روسی بیشتر نیروهای زمینی هستند و از جمله شامل بیش از ۱۲۰ گردان تاکتیکی می‌شوند، اما پوتین در عین حال بیش از بیست کشتی جنگی در دریای سیاه مستقر کرده است از جمله ناوچه‌های آب‌خاکی با تفنگداران دریایی و توپخانه و موشک.

به گفته این مقام آمریکایی، ارتش روسیه تا به امروز نزدیک به ۱۰۰ درصد نیروهایی را که ایالات متحده پیش‌بینی می‌کرد برای یک حمله وسیع بسیج کند، در منطقه مستقر کرده است.

او همچنین گفت، واشینگتن شواهدی در دست دارد که روسیه قصد دارد نیروهای ذخیره را نیز به خدمت فرابخواند که همین امر موجب نگرانی بیشتر ایالات متحده شده است.

ایالات متحده، اتحادیه اروپا، کانادا و ژاپن تاکنون تحریم‌های سنگینی را در واکنش به تصمیم اخیر ولادیمیر پوتین برای به رسمیت شناختن به‌اصطلاح «استقلال» دونتسک و لوهانسک علیه مسکو وضع کرده‌اند.

با استفاده از گزارش‌‌ خبرگزاری رویترز؛ س.ن
XS
SM
MD
LG