لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۰

بازیابی بقایای دو نظامی آمریکایی در محل سقوط هواپیما در غزنی


محل سقوط در شهرستان ده‌یک غزنی
محل سقوط در شهرستان ده‌یک غزنی

یک مقام دفاعی ایالات متحده روز سه‌شنبه گفت که آمریکا به بقایای جسد دو نظامی آمریکایی که در سقوط یک هواپیمای نظامی در افغانستان جان باخته‌اند دست یافته است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این مقام آمریکایی که نخواسته نامش فاش شود گفت که اعلام هویت این دو فرد نظامی در انتظار اجازه از خانواده‌ها است.

به نوشته رویترز، وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، از اظهار نظر رسمی در این باره خودداری کرده است.

روز دوشنبه، ارتش آمریکا خبر داد که یک هواپیمای جنگی این کشور در استان غزنی افغانستان سقوط کرده است، اما ادعای طالبان مبنی بر ساقط کردن این هواپیما را تأیید نکرد.

در خبرها آمده که این هواپیما از نوع مدل «بمباردیه E-11A» است. ارتش ایالات متحده برای نظارت الکترونیکی بر افغانستان از این نوع هواپیما استفاده می‌کند.

منطقه محل سقوط در کنترل طالبان است و بامداد سه‌شنبه، نیروهای ارتش افغانستان برای رسیدن به محل سرنگونی این هواپیما با جنگجویان طالبان درگیر شد.

مقام دفاعی ایالات متحده به رویترز گفت که نیروها برای بازیابی بقایای موجود چندین بار تلاش کردند اما این کار به خاطر وضعیت محل و شرایط آب‌وهوایی دشوار بود.

خالد وردک، رئیس پلیس ولایتی غزنی، به رویترز گفت که نیروهای امنیتی بلافاصله پس از دریافت گزارش این سقوط به وُلسوالی (شهرستان) ده‌یک غزنی اعزام شدند، اما با کمین جنگجویان طالبان مواجه شدند.

او افزود که «طبق اطلاعات ما، چهار جسد وجود دارد و دو نفر نیز زنده اما مفقودالاثرند.»

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان نیز خبر داده است که نیروهای افغان با حمایت ارتش آمریکا سعی کرده‌اند منطقه اطراف سقوط هواپیما را تصرف کنند «اما موفق نشده‌اند.»

و با مبارزان این گروه شبه نظامی اسلامی درگیری کنند. وی گفت که این تلاش دفع شد، اما وی افزود که طالبان به یک گروه نجات اجازه می‌دهند اجساد را از محل سقوط بازیابی کنند. وی

او گفت که افراد طلبان در محل «شش جسد» پیدا کرده‌اند اما افزود که شدت آتش‌سوزی به حدی است که نمی‌توان از تعداد واقعی قربانیان مطمئن شد.

سقوط هواپیماهای نظامی و بالگردها در افغانستان به دلیل شرایط جوی امری پرسابقه است. ولایت کوهستانی غزنی در کوهپایه هندوکش قرار دارد و در زمستان به‌شدت سرد است.

XS
SM
MD
LG