لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۰

پنتاگون: نشانه‌ای از سقوط هواپیما با آتش دشمن در افغانستان وجود ندارد


یک هواپیمای آمریکایی در غزنی سقوط کرده است
یک هواپیمای آمریکایی در غزنی سقوط کرده است

وزارت دفاع آمریکا روز دوشنبه هفتم بهمن ضمن تایید سقوط یک هواپیمای نظامی این کشور در ولایت غزنی در شرق افغانستان اعلام کرد که نشانه ای از سرنگونی این هواپیما توسط آتش دشمن در دست نیست.

گروه طالبان مدعی شده که این هواپیما توسط این گروه ساقط شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سانی لیگت، سخنگوی نیروهای امریکایی در افغانستان گفته است، این هواپیما از نوع مدل «بمباردیر E-11A» است.

ارتش ایالات متحده برای نظارت الکترونیکی بر افغانستان از این نوع هواپیما استفاده می‌کند.

سخنگوی نیروهای امریکایی در افغانستان تاکید کرده است، به رغم این که سقوط این هواپیما در دست بررسی است، اما هیچ نشانه‌ای از سرنگونی این هواپیما توسط آتش نیروهای دشمن در دست نیست .

سانی لیگت توضیحی در خصوص تلفات سقوط این هواپیما ارائه نکرده است.

گروه طالبان ابتدا از سقوط هواپیما خبر داد و اعلام کرد که هیچ یک از سرنشینان این هواپیما زنده نمانده‌اند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان با صدور بیانیه‌‌ای گفته است: یک هواپیما آمریکایی در ولایت غزنی سقوط کرد و تمامی سرنشینان آن کشته شدند.

طبق این گزارش، بخش اعظم ولایت غزنی در کنترل نیروهای طالبان است و به همین دلیل دسترسی مقام های امریکایی و افغانستانی به این هواپیما سخت است.

تصاویر ویدئویی منتشر شده توسط نیروهای وابسته به طالبان در شبکه های اجتماعی نشان می دهد که مردم در اطراف یک هواپیمای سقوط شده که شبیه یک E-11A در حال صحبت کردن هستند و ظاهراً این هواپیما دارای علامت های نظامی ایالات متحده است.

خبرگزاری فرانسه می گوید، سقوط هواپیماها نظامی و هلی کوپترها در افغانستان به دلیل شرایط جوی امری معمول است . ولایت کوهستانی غزنی در کوهپایه هندوکش قرار دارد و در زمستان به‌شدت سرد است.

گزارش های اولیه حاکی از این بود که این هواپیما متعلق به شرکت هواپیمای آریانا است، اما این خبر خیلی زود تکذیب شد.

منبع : خبرگزاری فرانسه
XS
SM
MD
LG