لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۷

«دست‌کم یک هفته» از آلودگی نفتی نزدیک جزیره خارگ می‌گذرد


رسانه‌های داخلی ایران از آغاز عملیات پاکسازی خبر داده‌اند.
رسانه‌های داخلی ایران از آغاز عملیات پاکسازی خبر داده‌اند.

پس از انتشار تصاویری از سوی شرکت بین‌المللی ردیابی نفتکش‌ها، «تانکرترکرز» در مورد آلودگی نفتی در سکوی نفتی نزدیک جزیره خارگ و تائید آن از سوی مقام‌های ایرانی، گزارش‌ها حاکی‌ست دست‌کم یک هفته از آغاز نشت گسترده نفت می‌گذرد.

روز چهارم آذر «تانکرترکرز»، شرکت بین‌المللی ردیابی نفتکش‌ها، عکسی از جمعه گذشته منتشر کرد که در آن یک لکه نفتی ۲۰ کیلومتری در آب‌های نزدیک جزیره خارگ مشاهده می‌شود.

یک روز پس از انتشار این تصویر هوایی، مقام‌های ایرانی بروز آلودگی مربوط به سکوی نفتی ابوذر را تایید کردند و همچنین اظهار کردند که پاکسازی منطقه کار آسانی نخواهد بود.

رسانه‌های داخلی ایران از جمله وب‌سایت خبری جزیره خارگ و خبرگزاری‌های ایرنا و ایسنا از آغاز عملیات پاکسازی خبر داده‌اند.

با این حال گزارش خبرگزاری ایسنا نشان می‌دهد که بروز آلودگی گسترده به زمانی دست‌کم یک هفته پیش باز می‌گردد.

این خبرگزاری شب پنجم آذر ماه گزارش داده است که «از ۶ روز پیش لکه‌ای نفتی به وسعت ۱۵ مایل و عرض ۱۰۰ متر در سکوی نفتی ابوذر در هشت مایلی غرب جزیره خارگ اتفاق افتاده است».

ایسنا افزوده «پس از اطلاع سازمان بنادر و دریانوردی، تیم مقابله با آلودگی به همراه تجهیزات و شناورهای خلیج فارس و قیام ۷ به منطقه اعزام شدند و از طریق پاشش دیسپرسنت شروع به مهار آلودگی کردند».

خبرگزاری‌های داخلی ایران از جمله ایسنا و خبرگزاری دولتی ایرنا تاکید کرده‌اند که شدت آلودگی به اندازه‌ای‌ست که مهار آن توسط سازمان بنادر اماکن پذیر نیست و احتمال توسعه دامنه آن نیز وجود دارد.

میدان ابوذر دو سال پیش از انقلاب سال ۵۷ راه‌اندازی شد و خطوط لوله آن برای رساندن نفت به خشکی کشیده‎‌ شده است. این میدان از طریق سه سکو، روزانه حدود ۱۹۵ تا ۲۲۰ هزار بشکه نفت تولید می‌کند.

یک ماه پیش شرکت ملی نفت ایران از تعمیر خط لوله این میدان خبر داده بود.

ایسنا، ایرنا، خارگ‌نیوز، رادیو فردا/ت
XS
SM
MD
LG