لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۷

افزایش قیمت نفت در بازار های جهانی همزمان با کاهش تولید اوپک


قیمت‌های جهانی نفت بعد از انتشار گزارش‌هایی از افت تولید نفت اوپک، شاهد افزایش ۷ درصدی طی دو روز گذشته بوده است.

خبرگزاری بلومبرگ گزارش داده است که تولید نفت اوپک در ماه دسامبر روزانه ۵۳۰ هزار بشکه کاهش یافته است.

ارزیابی خبرگزاری رویترز نیز نشان می‌دهد که اعضای اوپک تولید خود را ۴۶۰ هزار بشکه کاهش داده‌اند.

البته اختلاف در میزان کاهش تولید در گزارش‌های یاد شده به خاطر ورود کنگو به عنوان عضو جدید اوپک و خروج قطر از این سازمان است. به هر تقدیر، میزان کاهش تولید اوپک در ماه دسامبر چشمگیر بوده است.

هر دو گزارش می‌گویند که عربستان در ماه یاد شده تولید خود را حدود ۴۰۰ هزار بشکه کاهش داد.

قیمت نفت شاخص برنت در اوایل اکتبر به ۸۵ دلار رسید، اما دوباره به شدت کاهش یافت به طوری که طی چند هفته گذشته به نزدیک ۵۰ دلار سقوط کرده بود. قیمت نفت برنت روز پنج شنبه ۱۳ دی ماه به ۵۶ دلار رسید.

این موضوع باعث شد که اوپک و کشورهای هم‌پیمان به رهبری روسیه ۷ دسامبر توافق کنند که از ژانویه ۲۰۱۹ تولید خود را در مجموع ۱.۲ میلیون بشکه کاهش دهند.

گزارش‌ها حاکی است که هنوز دقیقا مشخص نیست اوپک و کشورهای هم‌پیمان تا چه اندازه به تعهد کاهش تولید در ماه ژانویه پایبند باشند.

تحقیقات بلومبرگ نشان می‌دهد که به غیر از عربستان، تولید نفت ایران طی ماه دسامبر حدود ۱۲۰ هزار بشکه و تولید لیبی نیز ۱۱۰ هزار بشکه کاهش یافته است، اگرچه تولید عراق ۱۳۰ هزار بشکه جهش یافته و به ۴.۷ میلیون بشکه رسیده است.

بر اساس برآورد بلومبرگ، تولید ایران در ماه گذشته به ۲ میلیون و ۹۶۰ هزار بشکه رسیده است که نسبت به سطح تولید اردیبهشت ماه - زمانی که آمریکا از برجام خارج شد- نزدیک ۹۰۰ هزار بشکه کاهش نشان می‌دهد. البته گزارش رویترز می‌گوید که تولید ایران به ۲ میلیون و ۸۵۰ هزار بشکه افت کرده است.

مشکل بودجه کشورهای عضو اوپک

خبرگزاری بلومبرگ طی گزارشی که ۲۹ آذرماه منتشر کرده بود، عنوان کرده افت قیمت نفت باعث خواهد شد که کشورهای عضو اوپک در مصارف بودجه سال آینده صرفه‌جویی کنند و این موضوع می‌تواند به ناآرامی‌های اجتماعی در کشورهای متکی به صادرات نفت منجر شود.

بلومبرگ می‌نویسد در میان همه اعضای اوپک، تنها کویت است که می‌تواند با نفت زیر ۶۰ دلاری کسری بودجه نداشته باشد.

خود ایران نیز در لایحه بودجه سال آینده خورشیدی، صادرات ۱.۵ میلیون بشکه را هدفگذاری کرده، اما صادرات کنونی کشور حدود یک میلیون بشکه است و اردیبهشت سال ۹۸ مشتریان جمهوری اسلامی باید دوباره برای خرید نفت ایران از آمریکا معافیت بگیرند. آمریکا هر شش ماه یکبار به شرط کاهش هر چه بیشتر خرید نفت، مشتریان ایران را از تحریم‌ها معاف می‌کند.

کاهش تولید اوپک و ادامه رشد تولید آمریکا

تولید نفت اوپک در ماه دسامبر به ۳۲ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه کاهش یافته، اما برای تحقق تعهد کاهش تولید، باید از ابتدای ژانویه، اعضای این سازمان ۶۶۰ هزار بشکه دیگر از تولید خود بکاهند.

آژانس بین‌المللی انرژی نیز در گزارشی که ۱۳ دی ماه منتشر کرده، می‌گوید که آمریکا با ۱۱.۷ میلیون بشکه تولید، بزرگترین تولیدکننده نفت جهان شده و تا سال ۲۰۲۵ سهم این کشور از تولید جهانی نفت به ۲۰ درصد خواهد رسید. بدین ترتیب، طی سال‌های آینده تولید آمریکا قرار است به بالای ۲۰ میلیون بشکه برسد.

قبلا عربستان و روسیه بزرگترین تولیدکننده‌های نفت جهان بودند، اما اخیرا فاتح بیرول مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی گفت که تا سال ۲۰۲۵، تولید نفت آمریکا از مجموع تولید عربستان و روسیه بیشتر خواهد بود.

منابع: رویترز، بلومبرگ، آژانس بین‌المللی انرژی؛ د.خ/خ
XS
SM
MD
LG