لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۲

افزایش بهای نفت به دنبال «توافق» اوپک و هم‌پیمانان برای کاهش تولید


​اوپک به همراه کشورهای هم پیمان به رهبری روسیه توافق کردند که تولید نفت آنها روزانه ۱.۲ میلیون بشکه کاهش یابد.

کمیته نظارتی اوپک و کشورهای هم پیمان طی نشست مطبوعاتی که از سایت رسمی اوپک بصورت زنده منتشر می شد، اعلام کردند که این کاهش بر اساس سطح تولید ماه اکتبر خواهد بود، از اول ژانویه به مدت شش ماه اجرایی خواهد خواهد شد.

بر اساس برآورد اوپک، تولید این سازمان در ماه اکتبر ۳۲ میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه بوده که بایستی ۸۰۰ هزار بشکه از این رقم کم شود. کشورهای هم پیمان نیز بایستی ۴۰۰ هزار بشکه از تولید خود بکاهند که بیش از نیمی از این رقم سهم روسیه خواهد بود.

ایران و لیبی از توافق یاد شده مستثنی شده‌اند.

در نشست روز جمعه، بزرگترین مانع رسیدن به توافق، درخواست معافیت ایران از کاهش تولید، همچنین اصرار روسیه به کاهش کمتر تولید نفت خود بود.

خالد االفالح در نشست مطبوعاتی در پاسخ به سوالی درباره درخواست دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا از اوپک برای پایین نگه داشتن قیمت نفت گفت که همه اقدامات در راستای این هدف است که از تولید مازاد نفت جلوگیری شود، اما بازار هم با کمبود نفت مواجه نشود. «عرضه نفت بایستی به خوبی بازار را تامین کند».

خبرگزاری رویترز شنبه ۱۶ آذرماه از قول منابعی گزارش داد که ایران با دریافت معافیت، نهایتا با کاهش تولید نفت دیگر اعضای پیمان موافقت کرده است.

قیمت نفت شاخص برنت در لحظه تنظیم این گزارش نسبت به روز گذشته حدود ۴.۳ درصد افزایش یافت و به ۶۲ دلار و ۶۳ سنت رسید.

تولید و صادرات نفت ایران از زمان خروج آمریکا از برجام حدود یک میلیون بشکه کاهش یافته و وزیر نفت ایران نیز طی چند روز گذشته همواره اعلام کرده است که ایران به توافق کاهش تولید نمی پیوندد.

ایران خواستار معافیت از کاهش تولید بود، چرا که بخاطر تحریمها مجبور شده است که تولید خود را به شدت کاهش دهد.

قیمت نفت در ابتدای اکتبر به بالای ۸۵ دلار سعود کرد، اما بخاطر اوج گرفتن تولید نفت مازاد، قیمتها طی روزهای گذشته به زیر ۶۰ دلار سقوط کرده بود.

عربستان قبلا گفته بود که کاهش یک میلیون بشکه ای تولید نفت «بسیار خوب» است، اما توافق حاصل شده نشان می دهد که افت تولید این کشورها بیشتر از انتظار خواهد بود و طبیعتا هم اکنون نیز تاثیر چشمگیر خود را بر قیمتها گذاشته است.

منابع: رویترز، بلومبرگ. د.خ/خ
XS
SM
MD
LG