لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۱

افزایش بهای نفت؛ آینده نامعلوم بازار تحت تاثیر تحریم‌های ایران


 عکس از آرشیو
عکس از آرشیو

روز جمعه همزمان با انقباض بازار در آستانه موج جدید تحریم‌های آمریکا علیه صنعت نفت ایران که اواسط ماه آینده اجرا خواهد شد بهای جهانی نفت زیر بالاترین قیمت در چهار سال گذشته تثبیت شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز ساعت ۱۲.۳۰ به وقت گرینویچ بهای نفت خام برنت پنج سنت کاهش یافت و به ۸۴.۵۳ دلار رسید. روز پنجشنبه بهای یک بشکه نفت خام برنت ۱.۳۴ دلار یا حدود ۱.۶ درصد کاهش یافت ولی پیش بینی می شود که در طول هفته قیمت آن حدود ۲ درصد افزایش یابد.

بهای نفت خام سبک آمریکا با ۲۵ سنت افزایش به ۷۴.۵۸ دلار رسید که به نسبت جمعه هفته قبل حدود ۱.۵ درصد بیشتر است.

دوربرت روکر کارشناس بازار انرژی در موسسه جولیوس بیر گفت:«فضای بازار به شدت متلاطم و نگرانی در مورد کاهش عرضه نفت به بازار تحت تاثیر تحریم صادرات نفت ایران توسط آمریکا رو به افزایش است.»

روز پنجشنبه به خاطر افزایش تولید نفت آمریکا و تعهد عربستان سعودی و روسیه به افزایش تولید خود با هدف جبران کاهش صادرات ایران در بازار جهانی بهای نفت کمی کاهش یافت.

ولی این عوامل بر افزایش ۱۵ تا ۲۰ درصد بهای نفت از اوایل ماه اوت تاکنون تاثیر چندانی نداشته و اکنون بهای نفت به بالاترین میزان از سال ۲۰۱۴ رسیده است.

خبرگزاری رویترز می افزاید دولت آمریکا با هدف اعمال فشار به ایران برای مذاکره در مورد یک قرارداد هسته‌ای جدید به همه دولت‌ها و شرکت‌های بین المللی فشار آورده تا از اواسط ماه آینده خرید نفت ایران را متوقف کنند.

بسیاری از کارشناسان معتقدند صادرات نفت ایران به حدود یک میلیون بشکه در روز کاهش خواهد یافت.

بانک آمریکایی جفریز پیش بینی می کند «میزان صادرات نفت ایران در ماه نوامبر ممکن است به زیر یک میلیون بشکه در روز کاهش یابد. درحال حاضر به نظر می رسد که فقط چین و ترکیه حاضرند خطر مجازات‌های آمریکا به خاطر معامله با ایران را تقبل کنند.»

این بانک سرمایه گذاری آمریکایی افزود نفت کافی برای تامین تقاضای بازار وجود دارد اما «ذخیره انبارها به نازلترین حدی که تاکنون ثبت شده کاهش یافته است.»

تخمین زده می شود که دلالان و محتکران به خاطر پیش بینی در مورد افزایش قیمت نفت حدود ۱.۲ میلیارد بشکه نفت احتکار کرده اند.

اما بانک آمریکایی گلدمن ساکس پیش بینی می کند که روند افزایش قیمت نفت ممکن است متوقف شود.

این بانک در گزارشی به مشتریان خود گفت:«باوجودیکه احتمال افزایش قیمت نفت فعلا ادامه خواهد یافت به اعتقاد ما داده‌های اساسی مربوط به خارج از ایران نگران کننده نیستند. با توجه به پیوستن ظرفیت‌های تولیدی جدید به بازار نفت در اوایل سال ۲۰۱۹ شاهد میزان اندکی از اضافه تولید خواهیم بود.»

با استفاده از گزارش رویترز؛ ش.ر
XS
SM
MD
LG