لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۸

افزایش بهای نفت به دنبال گزارش‌ها درباره سرنگون شدن پهپاد ایرانی


عکس از آرشیو
عکس از آرشیو

تحت تاثیر سرنگون شدن یک پهپاد ایرانی توسط نیروی دریایی آمریکا و تشدید تنش در تنگه هرمز که یکی از مسیرهای مهم انتقال نفت خام است روز جمعه ۲۸ تیر بهای نفت افزایش یافت.

به گزارش رویترز هفته جاری شاهد بیشترین میزان کاهش هفتگی بهای نفت طی ۷ هفته اخیر بوده و اوایل هفته جاری با توجه به نگرانی‌ها درمورد کاهش رشد اقتصاد جهانی و کاهش میزان تقاضا بهای نفت در حد چشمگیری کاهش یافته بود.

حوالی ساعت ۱۰ صبح روز جمعه به وقت گرینویچ بهای نفت خام برنت حدود۱.۱۰ دلار افزایش يافت و به ۶۳ رسید. در حالی که روز پنجشنبه برای چهارمین روز پیاپی بهای این محصول ۲.۷ درصد کاهش یافته بود و پیش بینی می شد در کل هفت جاری حدود ۵ درصد کاهش پیدا کند.

بهای نفت خام تگزاس نیز با حدود ۸۱ سنت افزایش به ۵۶.۱۱ دلار در بشکه رسید.

استیون اینز، کارشناس اقتصادی معتقد است که احتمال قوی کاهش نرخ بهره متوسط از سوی بانک مرکزی آمریکا نیز روی افزایش بهای نفت در روز جمعه تاثیر داشته است.

او گفت:«پایین آوردن نرخ بهره با هدف تقویت نرخ رشد اقتصادی و خبر سرنگون کردن یک پهپاد ایرانی توسط نیروی دریایی آمریکا در شرایط فعلی که بهای نفت سیر نزولی دارد تا حدی باعث افزایش بهای آن شد.»

خبرگزاری رویترز می افزاید آمریکا روز پنجشنبه اعلام کرد که ناو جنگی «یو اس اس باکستر» یک پهپاد ایرانی که این کشتی را به خطر انداخته بود «نابود» کرده است.

اما سپاه پاسداران نیز می‌گوید، اظهارات رئیس جمهوری آمریکا درباره سرنگونی پهپاد ایرانی صحت ندارد.

در عین حال روز پنجشنبه ۲۷ تیر دو مقام ارشد بانک مرکزی آمریکا از ضرورت انجام اقداماتی برای تقویت اقتصاد اين کشور صحبت کردند و این احتمال کاهش نرخ متوسط بهره در ماه جاری توسط بانک مرکزی آمریکا را افزایش داده است.

با این وجود احتمال تداوم سیر نزولی بهای نفت در طولانی مدت تقویت شده است.

دبیرکل آژانس بین المللی انرژی روز پنجشنبه گفت این آژانس پیش بینی خود در مورد میزان تقاضا در سال ۲۰۱۹ را تحت تاثیر کاهش رشد اقتصاد جهانی و جنگ تجاری آمریکا و چین از ۱.۲ به ۱.۱ میلیون بشکه در روز کاهش داده است.

او به خبرگزاری رویترز گفت اگر نرخ رشد اقتصاد جهانی و به خصوص اقتصاد چین کندتر شود این آژانس ممکن است پیش بینی خود از میران تقاضای نفت را باز هم کاهش دهد.

بنک آو امریکا مریل لینچ گفت آغاز مذاکره بین آمریکا و ایران و یا یک توافق تجاری بین چین و آمریکا از تلاطم فعلی خواهد کاست و بهای نفت خام برنت را بین ۶۰ تا ۶۷ دلار تثبیت خواهد کرد.

با استفاده از گزارش رویترز، ش.ر
XS
SM
MD
LG