لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۲

آلودگی آب‌های شمال قشم در پی «شکستگی لوله» و نشت میعانات نفتی در هرمزگان


وقوع سیل و شکستگی در خط لوله میعانات گازی که روز چهارشنبه،‌ ۲۹ دی‌ماه، رخ داد به آلودگی نفتی آب‌های شمال جزیره قشم منجر شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر در روز جمعه، اول بهمن، شکستگی لوله در بستر رودخانه کُل در حوالی روستای گچین، علاوه بر انتشار بوی شدید گاز در مناطق وسیعی از غرب بندرعباس، بندر خمیر و جزیره قشم، باعث شده است حجمی از میعانات نفتی به همراه گل و لای ناشی از سیلاب به دریا وارد شده و در آب‌های شمال جزیره قشم آلودگی نفتی ایجاد کند.

حال در پی نشت میعانات گازی به دلیل شکستگی لوله انتقال یک پالایشگاه در بندرعباس، دادگستری هرمزگان اقدام به تشکیل پرونده قضایی برای رسیدگی به این حادثه کرده است.

به دنبال انتشار بوی نامطبوع در شهرستان‌های بندرعباس، بندر خمیر و قشم در روز چهارشنبه، ۲۹ دی، حبیب مسیحی تازیانی، مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان علت آن را «ایجاد حادثه و نشر میعانات گازی از خط لوله انتقال خوراک شرکت نفت ستاره خلیج فارس در بستر رودخانه کُل در نزدیکی بندرعباس» اعلام کرد.

در همین رابطه محمدعلی دادور، مدیرعامل پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس، زمان حادثه را ساعت پنج صبح روز چهارشنبه و علت آن را شکستگی لوله به دلیل حجم غیرقابل انتظار سیلاب ناشی از بارندگی روزهای اخیر اعلام کرده بود.

گستردگی این آلودگی تا حدی است که لکه‌های نفتی تا نزدیک جزیره قشم پیش رفته و دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان نیز به خانواده‌ها به‌خصوص گروه‌های ویژه چون زنان باردار، کودکان، سالمندان، بیماران تنفسی و مبتلا به آسم و آلرژی توصیه کرده در خانه بمانند و در و پنجره‌ها را ببندند.

تاکنون درباره خسارت‌های این حادثه گزارشی منتشر نشده، اما رئیس کل دادگستری استان هرمزگان با اشاره به تشکیل پرونده قضایی برای رسیدگی به این حادثه گفته است که بررسی‌ها به منظور تعیین میزان خسارات وارده و مقصرین احتمالی ادامه دارد.

نشت نفت و فرآورده‌های آن به محیط زیست مشکلات غیرقابل جبران و همیشگی به دنبال دارد و موجب آلوده شدن خاک و آب و گسترش آن در پهنه آب‌های آزاد می‌شود.

این حوادث بیشتر بر اثر بی‌توجهی به امنیت خطوط لوله انتقال این فرآورده‌ها یا فرسودگی این خطوط گه‌گاه رخ می‌دهد.

در آذر ۱۳۹۸ نیز «تانکرترکرز»، شرکت بین‌المللی ردیابی نفتکش‌ها، عکسی از یک لکه نفتی ۲۰ کیلومتری در آب‌های نزدیک جزیره خارک را منتشر کرد. خبرگزاری ایسنا در همان زمان اعلام کرد که از زمان بروز این لکه عظیم نفتی دست‌کم یک هفته گذشته بود.

XS
SM
MD
LG