لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۶

مدیرعامل توتال: احتمال معافیت از تحریم‌های آمریکا علیه ایران بسیار اندک است


پاتریک پویانه مدیرعامل توتال اطمینان داده که اگر این شرکت از پروژه پارس جنوبی کنار بکشد باز روزی در آینده فعالیت خود در ایران را از سرمی‌گیرد
پاتریک پویانه مدیرعامل توتال اطمینان داده که اگر این شرکت از پروژه پارس جنوبی کنار بکشد باز روزی در آینده فعالیت خود در ایران را از سرمی‌گیرد

مدیرعامل شرکت فرانسوی توتال می‌گوید، احتمال این‌که آمریکا این شرکت را در رابطه با ادامه پروژه پارس جنوبی ایران از تحریم‌های اقتصادی معاف کند، بسیار اندک است.

این شرکت بزرگ نفت و گاز پیش از این هشدار داده بود که اگر مشمول معافیت آمریکا نشود اجرای فاز ۱۱ پروژه پارس جنوبی را که از تابستان گذشته آغاز کرده بود، متوقف می‌کند.

خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای با ایران ادامه سرمایه‌گذاری‌های خارجی در ایران را با اما و اگرهای بسیاری مواجه کرده است چرا که واشینگتن به شرکت‌های خارجی هشدار داده که در صورت ادامه همکاری‌هایشان با ایران هدف تحریم قرار خواهند گرفت.

توتال ماه گذشته اعلام کرده بود که حدود ۱۰ میلیارد دلار در آمریکا سرمایه دارد. ضمن آن‌که بانک‌های آمریکایی حدود ۹۰ درصد هزینه پروژه‌های این شرکت را تامین می‌کنند که همین امر شرکت توتال را به شدت وابسته به آمریکا می‌کند.

ایران که ادامه همکاری با توتال را بسیار دشوار می‌بیند روز چهارشنبه به این شرکت فرانسوی دو ماه مهلت داد تا با آمریکا مذاکره کرده و تصمیم بگیرد که در ایران خواهد ماند یا خیر.

وزیر نفت ایران همچنین خبر داده که در صورت خروج توتال از کشور، شرکت ملی نفت چین جایگزین آن خواهد شد.

اما پاتریک پویانه، مدیرعامل توتال، روز جمعه گفت که احتمال دریافت معافیت از آمریکا بسیار صعیف است.

وی همچنین اطمینان داده که اگر توتال به ناگزیر از این پروژه کنار بکشد باز روزی در آینده فعالیت خود در ایران را از سرمی‌گیرد.

پیش از این شرکت روسی لوک‌اویل نیز که دومین شرکت بزرگ نفتی روسیه محسوب می‌شود اعلام کرده بود که به ‌دلیل نگرانی‌های ناشی از بازگشت تحریم‌های آمریکا، فعلاً قصد ندارد پروژه‌های مربوط به ایران را دنبال کند.

همچنین شرکت دایلیم اینداستاریال کره جنوبی خبر داده که قرارداد دو میلیارد دلاری خود با ایران را که در رابطه با پروژه توسعه پالایشگاه اصفهان منعقد شده بود، لغو کرده‌است.

بر اساس گزارش‌ خبرگزاری‌های فرانسه و رویترز، رادیو فردا؛ س.ن. / پ.پ
XS
SM
MD
LG