لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۲

ترامپ: در صورت لزوم بر واردات محصولات نفتی تعرفه اعمال خواهیم کرد


دونالد ترامپ
دونالد ترامپ

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا روز شنبه در خصوص رقابت عربستان سعودی و روسیه در بازار نفت هشدار داد چنانچه لازم باشد برای دفاع از منافع کارگران صنعت انرژی این کشور بر واردات نفت تعرفه اعمال خواهد کرد.

رئیس جمهور آمریکا در کنفرانس خبری روزانه خود در کاخ سفید اظهار داشت: در صورتی که مجبور شوم، برای محافظت از ده‌ها هزار کارگر بخش انرژی و شرکت های بزرگ کاری انجام دهم، بر واردات نفت تعرفه اعمال خواهم کرد، هرکاری که لازم باشد انجام خواهم داد.

به دنبال رقابت عربستان و روسیه بر سر میزان عرضه نفت و همچنین تحت تاثیر کاهش فعالیت‌های اقتصادی و خانه‌نشین شدن بیش از میلیاردها نفر از جمعیت جهان به دلیل همه گیر شدن ویروس کرونا بهای هر بشکه نفت که در اوایل سال جاری حدود ۶۵ دلار بود به حدود ۲۰ دلار سقوط کرد و میزان تقاضا برای نفت خام حدود یک سوم یا ۳۰ میلیون بشکه در روز کاهش یافته است.

آمریکا در سالهای اخیر به بزرگترین تولید کننده نفت در جهان تبدیل شده و در بعضی مواقع در صادرات نفت خود با روسیه و اعضای سازمان کشورهای صادر کننده نفت، اوپک، نیز رقابت کرده است.

رویترز می‌گوید، سقوط بهای نفت در بازار جهانی، تولید نفت در آمریکا را شدید تحت تاثیر قرار می‌دهد و ادامه تولید برای برخی از تولید کنندگان صرفه اقتصادی نخواهد داشت و شرکت‌های نفتی در آستانه ورشکستگی قرار خواهند گرفت. بنابراین کارگران این بخش شغل خود را از دست خواهند داد.

دونالد ترامپ روز جمعه با شماری از مدیران بخش انرژی آمریکا دیدار و گفت‌وگو کرد. رئیس جمهوری آمریکا پس از این دیدار اظهار داشت، اگر آنها با ما منصفانه رفتار نکنند، ما از ابزارهای خود استفاده خواهیم کرد.

موسسه نفت آمریکا و تولیدکنندگان سوخت و مواد پتروشیمی، دو شرکت مهم انرژی آمریکا، روز چهارشنبه در نامه‌ای به دونالد ترامپ گفته بودند اعمال تعرفه بر واردات نفت، بر فعالیت‌های پالایش مواد نفتی در داخل آمریکا اثر خواهد گذاشت، چرا که برخی از کارخانه‌ها به واردات نفت از خارج وابسته‌اند.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا پیشتر اعلام کرده بود که ایالات متحده در سال ۲۰۱۹ روزانه یک میلیون بشکه نفت از روسیه و عربستان وارد کرده است.

هم اکنون کشورهای عضو اوپک در حال مذاکره بر سر توافقی با هدف کاهش ۱۰ درصد از میزان تولید هستند.

تحت تاثیر این رویدادها بهای نفت که در اوایل هفته جاری به حدود ۲۰ دلار کاهش یافته بود روز جمعه به حدود ۳۳ دلار افزایش یافت.

به نظر می‌رسد که کاهش تولید نفت با و یا بدون مشارکت اوپک و کشورهای هم‌پیمان اتفاق خواهد افتاد و بسیاری از تولیدکنندگان راهی به جز توقف استخراج نخواهند داشت.

افت شدید بهای نفت که از سال ۲۰۰۲ تاکنون بی‌سابقه است درآمد کشورهای متکی به صدور نفت را به شدت کاهش خواهد داد و به صنعت نفت شل که نمی‌تواند با بهای پایین رقابت کند ضربه سنگینی خواهد زد.

رقابت روسیه و عربستان سعودی برای فروش بیشتر نفت نیز در کاهش بهای این محصول بی‌تاثیر نبوده است.

تحت تاثیر کاهش مصرف سوخت و پر شدن انبارها در سراسر جهان اکثر شرکت‌های نفتی دولتی و خصوصی میزان تولید خود را کاهش داده‌اند.

XS
SM
MD
LG