لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۵

حمله هوایی اسرائیل به حلب یک روز قبل از سفر ابراهیم رئیسی به سوریه


به‌دنبال یک حمله هوایی منتسب به اسرائیل علیه سوریه در نیمه‌شب دوشنبه ۱۱ اردیبهشت، یک منبع نظامی سوری به خبرگزاری رسمی کشورش ،گفت فرودگاه بین‌المللی حلب «غیرفعال» شده است.

این منبع افزود یک نیروی نظامی در این حمله کشته، هفت تن دیگر شامل دو غیرنظامی، زخمی و خسارات مادی دیگری وارد شده است.

به گفته این مقام سوری، اسرائیل با شلیک موشک از سمت جنوب شرقی حلب، فرودگاه بین‌المللی و نقاط دیگری در این شهر را هدف قرار داد.

به گزارش رسانه‌های منطقه، بخش «السفیره» در حلب نیز هدف حملات موشکی قرار گرفت. شماری از کارخانه‌های وزارت دفاع سوریه در «السفیره» قرار دارد.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه، یک گروه مخالف حکومت بشار اسد که از بریتانیا تحولات سوریه را رصد می‌کند، اعلام کرد که هدف حمله «یک انبار مهمات» در فرودگاه حلب بود که دچار آتش‌سوزی گسترده شد و خسارات سنگینی به بار آمد.

این دومین بار در دو ماه است که فرودگاه حلب، که بعد از دمشق دومین فرودگاه مهم این کشور است، در نتیجه حملات منتسب به اسرائیل از پرواز و کار عادی خود باز می‌ماند.

با این حال، این حمله یک روز پیش از اولین سفر رئیس‌جمهور ایران به سوریه در ۱۳ سال اخیر، صورت گرفته است. قرار است ابراهیم رئیسی روز چهارشنبه با ورود به دمشق با بشار اسد دیدار کند.

اسرائیل مسئولیت حمله به حلب را برعهده نگرفته، اما بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این کشور، در روزهای گذشته گفت کشورش عملیاتی در دور و نزدیک برای دور کردن خطرات ناشی از ایران و نیروهای نیابتی آن انجام می‌دهد.

آقای نتانیاهو روز دوشنبه نیز در سخنرانی در نشست ویژه مجلس اسرائیل برای استقبال از کوین مک‌کارتی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، که به اسرائیل سفر کرده، گفت ««به ایران اجازه نخواهیم داد که ما را با حلقه ترور خود محاصره کند؛ نه از طرف سوریه، نه از لبنان...به ایران امکان تثبیت جای پایش در مرزهای‌مان را نمی‎دهیم».

حمله هوایی بامداد روز نهم اردیبهشت به استان حمص سوریه نیز به اسرائیل نسبت داده شد. ارشدترین نظامی روسی مستقر در سوریه حمله به حمص را کار اسرائیل اعلام کرد.

رسانه‌های اسرائیل نوشته بودند که آن حمله ساعاتی پس از آن بود که حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، در جریان سفر خود به لبنان، به لب مرز اسرائیل آمده و در حالی‌که از سوی گروهی از نیروهای سازمان حزب‌الله همراهی می‌شد، از روستای مرزی مارون‌الرأس به خاک اسرائیل نگریست.

مقامات نظامی اسرائیل گفته‌اند در یک سیاست پیگیر، بلافاصله پس از دریافت اطلاعات موثق از نقل‌وانتقالات نظامی مرتبط با ایران در سوریه، به سرعت علیه آن اقدام می‌کنند.

با وجودی که شمار حملات منتسب به اسرائیل در سوریه در ۱۳ سال اخیر از هزاران مورد فراتر رفته، سوریه ظاهرا توان یا اراده پاسخ‌گویی به آن را ندارد.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری رسمی سوریه، دیده‌بان حقوق بشر سوریه، رسانه‌های اسرائیل و رادیو فردا؛ ف.ر/ب.ب.
XS
SM
MD
LG