لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۹

برگزاری نشست اوپک در وین با احتمال کاهش دوباره تولید


لوگوی سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک
لوگوی سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک

از آنجا که انتظار می‌رود تقاضای جهانی برای نفت تولیدی کشورهای عضو اوپک طی سال آینده کاهش یابد، وزیران نفت این کشورها امروز پنج‌شنبه، ۱۴ آذر، در وین اتریش گرد هم می‌آیند تا راهبرد تولیدی آینده خود را مشخص کنند.

کاهش رشد اقتصادی جهانی و فراوان‌تر شدن ذخایر نفت اکنون بر قیمت نفت فشار می‌آورد، و به نوشته خبرگزاری‌ها انتظار می‌رود کشورهای اوپک در جریان دیدارهای خود در وین در روزهای پنج‌شنبه و جمعه به دنبال کاهش تولید باشند.

۱۰ کشور دیگر غیر اوپک، از جمله روسیه، روز جمعه به نشست اوپک در وین می‌پیوندند و وزیران نفت ۱۴ کشور اوپک سعی دارند پیش از آن راهبرد خود را در این خصوص تدوین کنند.

پیش از این، کاهش ۱٫۲ میلیون بشکه در روز نسبت به سطح اکتبر ۲۰۱۸ در ماه دسامبر سال گذشته به اجرا درآمد و این کاهش تولید در آخرین جلسه اوپک در ماه ژوئیه نیز تمدید شد.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، برخی از ناظران انتظار داشتند که همین مقدار از کاهش احتمالاً تا پایان سال ۲۰۲۰ باقی بماند. اما ثامر الغضبان، وزیر نفت عراق، روز سه‌شنبه هنگام ورود به وین گفت که برخی از اعضا خواستار یک کاهش ۴۰۰ هزار بشکه‌ای دیگر در روز هستند.

برخی از ناظران می‌گویند که کاهش بیشتر تولید و افزایش قیمت‌ها مناسب حال عربستان سعودی است، زیرا این امر به پیشبرد طرح عرضه عمومی سهام شرکت ملی نفتی آرامکو کمک می‌کند.

عربستان سعودی از روز یک‌شنبه ۱۲ آبان رسما عرضه عمومی سهام شرکت ملی نفتی آرامکو را در بورس این کشور اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، قیمت نفت خام روز پنج‌شنبه به خاطر چشم‌انداز احتمال کاهش بیشتر تولید اوپک مقداری کاهش یافته‌ است.

در این روز معاملات آتی نفت خام برنت با ۱۴ سنت یا ۰٫۲۲٪ کاهش به ۶۲٫۸۶ دلار در هر بشکه رسید. معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت هم با ۲۱ سنت یا ۰٫۳۴٪ کاهش به ۵۸٫۲۳ دلار در هر بشکه رسید.

به گزارش شانا، بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران، نیز روز چهارشنبه راهی وین شد. دولت روحانی در لایحه بودجه سال آینده صادرات روزانه ۸۷۰ هزار بشکه نفت را گنجانده است.

این در حالی است که طبق گزارش‌های بین‌المللی، ایران هم اکنون حتی قادر به فروش نیمی از این میزان نفت نیز نیست.

پیش از تحریم‌ها ایران با صادرات روزانه ۲.۵ میلیون بشکه نفت، چهارمین صادرکننده بزرگ اوپک بعد از عربستان، عراق و امارت، همچنین سومین تولیدکننده بزرگ اوپک بعد از عربستان و عراق بود.

دلایل کاهش تقاضا برای نفت اوپک

جنگ تجاری بین ایالات متحده و چین باعث تضعیف رشد اقتصادی در چین شده و از آنجا که چین به‌طور معمول از مصرف‌کنندگان بزرگ نفت است، این روند به عنوان یکی از دلایل مهم کاهش خرید نفت از اوپک عنوان شده است. از سوی دیگر اقتصاد اروپا نیز در حال رکود است.

علاوه بر این، میزان تولید نفت در خارج از اوپک در حال شکستن رکورد است: ایالات متحده از سال ۲۰۱۸ تبدیل به بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت در جهان شده است، برزیل و کانادا نیز تولید خود را افزایش داده‌اند و کشورهای دیگر مانند نروژ هم قصد دارند همین کار را بکنند.

XS
SM
MD
LG