لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۴

رویترز: توافق اوپک برای تمدید ۹ ماهه پیمان کاهش تولید نفت


اوپک هنوز توافق کشورهای عضو بر سر تمدید پیمان کاهش تولید نفت را منتشر نکرده است.
اوپک هنوز توافق کشورهای عضو بر سر تمدید پیمان کاهش تولید نفت را منتشر نکرده است.

رویترز از قول منابع اوپک گزارش داده است که اعضای این سازمان توافق کرده‌اند تا ۹ ماه دیگر پیمان کاهش تولید نفت را تمدید کنند.

حدود ۳۰ ماه قبل، با افت چشمگیر قیمت نفت، اوپک و کشورهای هم‌پیمان به رهبری روسیه توافق کردند که تولید خود را کاهش دهند.

این توافق اواخر پارسال مورد بازبینی قرار گرفت و قرار شد در نیمه اول سال ۲۰۱۹، این مجموعه تولید روزانه خود را ۱.۲ میلیون بشکه کاهش دهند.

روز جاری، دوشنبه ۱۰ تیرماه، وزرای نفت اعضای اوپک در وین جمع شدند تا درباره تمدید توافق کاهش تولید نفت مذاکره کنند. قرار است کشورهای غیر اوپک عضو این توافق نیز فردا در وین حضور یابند.

ایران اعلام کرده است مخالفتی با تمدید این توافق ندارد.

اوپک هنوز توافق کشورهای عضو بر سر تمدید پیمان کاهش تولید نفت را منتشر نکرده است، اما سایت رسمی آن، اظهارات برخی اعضا و آخرین ارزیابی اوپک از بازار را بازتاب داده که بر لزوم تمدید توافق یاد شده تاکید دارد.

اوپک در آخرین ارزیابی خود که سه هفته پیش منتشر شد، می‌گوید انتظار می‌رود رشد تقاضای جهانی نفت در سال جاری، روزانه یک میلیون و ۱۴۰ هزار بشکه باشد، اما رشد تولید نفت کشورهای غیر اوپک انتظار می‌رود به ۲ میلیون و ۱۴۰ هزار بشکه برسد.

بدین ترتیب، رشد تقاضای جهانی نفت بسیار کمتر از رشد عرضه نفت خواهد بود.

علت امر، بیشتر مربوط به اوج‌گیری تولید نفت آمریکا است.

آمریکا پارسال تولید روزانه نفت خود را به ۱۱ میلیون بشکه رساند و امسال به ۱۲.۵ میلیون بشکه رسانده است. انتظار می‌رود سال آینده این رقم به ۱۳.۴ میلیون بشکه برسد.

خبرگزاری بلومبرگ نیز از قول منابع خود گزارش داده است که اوپک برای تمدید پیمان کاهش تولید نفت تا مارس سال آینده توافق کرده است.

انتشار گزارش‌ها درباره تمدید توافق کاهش تولید نفت تنها ۴۰ سنت (کمی بیش از نیم درصد) به قیمت نفت در روز دوشنبه افزود و قیمت نفت شاخص برنت به ۶۵ دلار و ۱۴ سنت رسید.

بلومبرگ می‌نویسد، تولید نفت اوپک در ماه ژوئن دوباره ۱۳۰ هزار بشکه در روز کاهش یافته و به ۳۰ میلیون بشکه رسیده است که نسبت به اواخر پارسال ۲.۵ میلیون بشکه کاهش نشان می‌دهد. این در شرایطی است که اوپک متعهد شده بود ۸۰۰ هزار بشکه کاهش تولید داشته باشد و کشورهای هم‌پیمان نیز باید نصف این میزان، کاهش تولید انجام می‌دادند.

علت، افت چشمگیر تولید نفت ایران از ۳.۸ میلیون بشکه به زیر ۲.۲۸ میلیون بشکه و ونزوئلا از ۱.۲ میلیون بشکه به ۷۷۰ هزار بشکه است. عربستان نیز دو برابر بیشتر از تعهد خود کاهش تولید نفت داشته است.

قبلا روسیه به‌عنوان رهبر اعضای غیراوپک توافق کاهش تولید نفت نیز رضایت خود از تمدید این توافق را اعلام کرده بود.

منابع: رویترز، بلومبرگ، اوپک. ف.ق
XS
SM
MD
LG