لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۰

روسیه و عربستان بر سر ادامه محدودیت در تولید نفت برای افزایش بها توافق کردند


ولادیمیر پوتین و محمد بن سلمان هشتم تیر ماه در اوساکای ژاپن، در حاشیه نشست گروه ۲۰
ولادیمیر پوتین و محمد بن سلمان هشتم تیر ماه در اوساکای ژاپن، در حاشیه نشست گروه ۲۰

رهبران روسیه و عربستان سعودی می‌گویند گروه موسوم به «اوپک+»، متشکل از اعضای اوپک و دیگر تولیدکنندگان نفت، بر سر ادامه محدودیت‌ها در فروش با هدف افزایش بها در سطح جهانی، به توافق رسیده‌اند.

ولادیمر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، هشتم تیر ماه، در حاشیه گردهمایی سران کشورهای گروه ۲۰ در ژاپن، گفت «ما، روسیه و عربستان هر دو، از تمدید (محدودیت‌ تولید) حمایت می‌کنیم».

محدودیت‌ها قرار است برای شـش تا ۹ ماه دیگر تمدید شوند. ولیعهد عربستان، محمد بن سلمان، گفته است هنوز در مورد این‌که کدام بازه زمانی، شـش ماهه یا ۹ ماهه، برای تمدید توافقات در نظر گرفته شود، تصمیم قطعی گرفته نشده‌است.

خالد فالح، وزیر نفت عربستان، اما تاکید کرده به احتمال زیاد گروه «اوپک+» محدودیت‌ها در سقف تولید را تا ۹ ماه ادامه خواهد داد، با این حال اظهار کرده که کاهش تولید، بیشتر از سقف موجود فعلی، لازم نیست.

سازمان کشورهای تولید کننده نفت، اوپک، و کشورهایی که عضو آن نیستند، به‌طور مشخص روسیه، در سال‌های اخیر اتحاد تازه‌ای را تشکیل داده‌اند که به «اوپک+» موسوم شده‌است. این اتحاد برای ایجاد ثبات در بازار و بهای نفت شکل گرفته‌است.

توافقات پیشین در «اوپک+»، یعنی کاهش ۱.۲ میلیون بشکه در روز از تولید نفت، روز ۳۰ ژوئن/۹ تیر، به پایان می‌رسید. اعضای این اتحاد تازه‌شکل‌گرفته از صادرکنندگان نفت قرار است در روزهای پیش رو در وین دیدار کنند.

ایالات متحده، بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت، در «اوپک+» حضور ندارد، ولی دو تولیدکننده اصلی دیگر یعنی روسیه و عربستان، نقش اصلی را در مذاکرات و توافقات دارند.

بهای نفت خام «برنت»، از مهمترین شاخص‌های قیمت‌گذاری نفت خام، از آغاز سال جاری میلادی تا کنون، بیشتر از ۲۵ درصد افزایش یافته‌است.

با این حال یک ارزیابی گروهی از تحلیل‌گران که توسط خبرگزاری رویترز انجام شده از کاهش احتمالی بهای نفت، به‌دلیل کاهش رشد اقتصاد جهانی و افزایش صادرات نفت آمریکا، حکایت دارد.

رویترز، مارکت‌واچ، نیویورک‌تایمز/ت
XS
SM
MD
LG