لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۴

کاهش بهای نفت در پی «فشارهای واشینگتن بر اوپک برای افزایش تولید»


عربستان گفته اجازه نخواهد داد بازار با افت عرضه نفت مواجه شود.
عربستان گفته اجازه نخواهد داد بازار با افت عرضه نفت مواجه شود.

خبرگزاری رویترز می‌گوید فشارهای دونالد ترامپ بر کشورهای عضو «اوپک» برای افزایش تولید نفت، به کاهش بهای آن انجامیده‌است.

کاهش بهای نفت پس از هفته‌ها، از روز جمعه آغاز شد، هرچند مشخص نیست تولیدکنندگان سقف تولید را افزایش داده‌اند یا نه.

روز یک‌شنبه هشتم اردیبهشت ماه، بهای نفت خام برنت (از مراجع اصلی قیمت‌گذاری نفت خام) به ۷۱.۷ دلار رسید که ۴۳ سنت کم‌تر از واپسین قیمت آن در بازار بود.

بهای نفت سبک وست تگزاس اینترمیدیت نیز در حدود ۶۲.۹ دلار در هر بشکه بود که در این مورد نیز ۳۸ سنت کاهش قیمت ثبت شده‌است.

رسانه‌های ایالات متحده دو روز پیش از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آن کشور، نقل کرده بودند که از کشورهای عضو اوپک خواسته است برای کاهش بهای انرژی دست به کار شوند.

ترامپ گفته بود «بهای گازولین رو به کاهش است. من به اوپک تذکر داده‌ام و گفته‌ام باید کاری کنید که قیمت آن پایین بیاید. گفتم باید بهای آن را پایین بیاورید و قیمت گازولین کاهش یافت».

شبکه خبری سی‌ان‌بی‌سی گفته بود مشخص نیست ترامپ شخصا با مقام‌های تولیدکننده یا مدیریت اوپک تماس گرفته‌است یا نه. روزنامه وال‌استریت‌جورنال به نقل از دبیرکل اوپک و مقام‌های سعودی گفته بود آن‌ها اخیرا در مورد کاهش بها، صحبت یا تماسی نداشتند.

رویترز می‌گوید در هر صورت این اظهارات دست‌کم به کاهش موقتی بها انجامیده است.

گروه بانکی استرالیا و نیوزیلند روز دوشنبه اعلام کرد که بهای نفت تحت تاثیر گفته‌های رئیس‌جمهوری آمریکا قرار گرفته‌است؛ گفته‌هایی که ظاهرا حاکی‌ست ترامپ با مقام‌های سعودی در مورد افزایش تولید برای مقابله با پیامدهای ناشی از کاهش صادرات نفت ایران، گفت‌وگو کرده‌است.

ایالات متحده اعلام کرده دیگر معافیت‌های نفتی کشورهای خریدار نفت ایران، از جمله چین، هند، کره جنوبی، ترکیه و ژاپن را تمدید نخواهد کرد.

در زمان اعلام موضوع، بهای نفت رو به افزایش گذاشت. شماری از تحلیل‌گران بازار در عین حال به پیامد کاهش داوطلبانه تولید نفت از سوی اعضای اوپک و متحدان آن، در افزایش بهای نفت نیز اشاره کرده‌اند.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، هفتم اردیبهشت ماه اعلام کرد که اوپک و کشورهای هم‌پیمان به رهبری روسیه، تاکید کرده‌اند تا آخر ماه ژوئن (۲ ماه دیگر) به توافق کاهش تولید پایبند می‌مانند.

عربستان گفته اجازه نخواهد داد بازار با افت عرضه نفت مواجه شود. با این حال طی روزهای اخیر وزیر نفت عربستان گفته چین که مهم‌ترین خریدار نفت ایران است، هنوز خواستار افزایش واردات از عربستان نشده‌‌است.

پوتین نیز گفته تاکنون نه عربستان و نه هیچ کشور عضو اوپک رسما به روسیه اطلاع نداده‌اند که قصد افزایش تولید نفت را دارند.

وزیر نفت ایران اخیرا، ضمن آن‌که «بلوف» بودن تحریم‌های آمریکا را رد کرده اما در عین حال گفته عربستان و امارات درباره ظرفیت‌ خود برای تامین نفت و جبران کمبود نفت ایران «بزرگ‌نمایی می‌کنند».

از سوی دیگر اما مشاور اقتصادی ارشد ترامپ تاکید کرده تصمیم کاخ سفید برای پایان دادن به معافیت خریداران نفت ایران، موجب افزایش قیمت نفت نخواهد شد.

تحریم‌های نفتی ایران با بازگشت تحریم‌های تعلیق‌شده ایالات متحده اجرایی شده‌اند. دولت دونالد ترامپ در بهار گذشته از توافق اتمی صورت‌گرفته در دوره ریاست‌جمهوری باراک اوباما خارج شد و تحریم‌های پیشین نیز پس از چند ماه دوباره اعمال شدند.

رویترز، وال‌استریت‌جورنال، سی‌ان‌بی‌سی|ت
XS
SM
MD
LG