لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۸

افزایش نرخ ارز، سکه و مسکن در ایران؛ دلار در حدود ۱۴ هزار و ۳۰۰ تومان


هر دلار مسافرتی رشدی ۲۵۰ تومانی داشته است
هر دلار مسافرتی رشدی ۲۵۰ تومانی داشته است

گزارش‌ها از ایران حاکی از روند افزایشی نرخ ارز و سکه بهار آزادی طی روز یکشنبه ۸ اردیبهشت‌ماه نسبت به روزهای گذشته است؛ روندی که دلیل آن، به گفته برخی مسئولان، «اخبار سیاسی ایران» است.

بر اساس گزارش‌های سایت‌های اعلام نرخ ارز و صرافی‌ها، قیمت فروش دلار در بازار آزاد ایران طی روز یکشنبه هشتم اردیبهشت به حدود ۱۴ هزار و ۳۰۰ تومان رسید که نسبت به روز شنبه بیش از یک درصد افزایش نشان می‌دهد.

البته نرخ ارز مسافرتی در بانک‌های ایران نیز افزایش داشته، اما قیمت‌ها مقداری ارزان‌تر از صرافی‌ها است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، هر دلار مسافرتی از ۱۳ هزار و ۴۵۰ تومان روز گذشته به ۱۳ هزار و ۷۰۰ تومان رسیده که نشان از رشد ۲۵۰ تومانی آن دارد.

قیمت ارز مسافرتی که برای هر یورو در روز گذشته ۱۵٬۷۷۴ تومان قیمت‌گذاری شده بود امروز به حدود ۱۶٬۲۲۰ تومان رسیده که ۴۴۶ تومان گران‌تر شده‌است. قیمت سکه بهار آزادی نیز افزایش داشته‌است.

در این خصوص، محمد کشتی‌آرای، رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر اتاق اصناف، به خبرگزاری ایلنا گفت که افزایش نرخ دلار به ۱۴ هزار ۳۰۰ تومان باعث افزایش قیمت سکه شده‌است.

به گفته او نرخ سکه تمام طرح جدید به بالای ۵ میلیون افزایش یافته‌است، پس می‌توان گفت نرخ هر سکه در طول ۲۴ ساعت گذشته تقریباً ۱۰۰ هزار تومان و در هشت روز گذشته ۳۰۰ هزار تومان یعنی ۷٫۵ درصد افزایش داشته‌است.

کشتی‌آرای در مورد دلایل افزایش نرخ ارز نیز گفت: «اخبار سیاسی ایران و عدم فروش نفت ایران و نیز جاری شدن سرمایه و نقدینگی به سمت بازار ارز باعث افزایش اخیر نرخ ارز بوده‌است. پس می‌توان گفت که بخش اعظم دلیل افزایش نرخ سکه هم همین افزایش نرخ ارز بوده‌است».

آمریکا دوشنبه هفته گذشته معافیت به مشتریان نفتی ایران را پایان داد.

ایران پیش از تحریم‌ها روزانه ۲٫۵ میلیون بشکه نفت و میعانات گازی می‌فروخت، اما طی شش ماه گذشته این رقم به ۱٫۱ میلیون بشکه افت کرده و در صورت قطع کامل صادرات، ایران درآمدهای نفتی خود را از دست خواهد داد؛ درآمدی که ۴۰ درصد بودجه دولت و ۶۰ درصد کل صادرات کشور را تشکیل می‌دهد.

ایران بخش عظیمی از واردات خود را با ارز دولتی (۴۲۰۰ تومانی) انجام می‌دهد. بر اساس آمارهای گمرکی، ایران طی سال ۹۷ خورشیدی ۴۲ میلیارد و ۶۱۲ میلیون دلار واردات کالا داشته‌است که نسبت به سال ۹۶ حدود ۲۱٫۷ درصد کاهش نشان می‌دهد.

علی‌اکبر، مهرفرد معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی، به خبرگزاری ایسنا گفته‌است پارسال ۱۲ میلیارد دلار نهاده‌های بخش کشاورزی، نهاده‌های دامی و کالاهای اساسی با ارز دولتی وارد کشور شده‌است. به عبارتی بیش از ۲۸ درصد واردات ایران با ارز دولتی انجام شده‌است.

معلوم نیست با توقف صادرات نفت، جمهوری اسلامی تا چه میزان قادر به حمایت از واردات کالاهای اساسی با دلار دولتی باشد، اما مهرفرد گفته‌است از اواخر فروردین ماه، تخصیص ارز دولتی برای واردات گوشت قرمز، کره، حبوبات و چای حذف شده‌است.

حذف ارز دولتی برای این کالاها می‌تواند به افزایش تورم منجر شود، به‌ویژه تورم کالاهای مصرفی و خوراکی که طی سال گذشته بنابر ارزیابی مرکز آمار افزایش قیمت این کالاها بسیار بالاتر از متوسط تورم سال ۹۷ بوده‌است.

در همین حال، افزایش نرخ ارز، به اوج‌گیری قیمت مسکن نیز منجر شده‌است.

بانک مرکزی ایران طی گزارشی که یکشنبه منتشر کرده، می‌گوید متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران در فروردین ماه سال ۱۳۹۸، حدود ۱۱۳ میلیون تومان بود که نسبت به فروردین پارسال حدود ۱۰۴ درصد افزایش نشان می‌دهد. به عبارتی قیمت مسکن بیش از دو برابر شده‌است.

تعداد معاملات مسکن نیز در همین بازه زمانی بیش از ۳۲ درصد کاهش یافته‌است. حدود ۴۰ درصد این معاملات مربوط به واحدهایی بوده که کمتر از ۵ سال عمر داشته‌اند.

دو برابر شدن قیمت مسکن و افت معاملات چندان بعید به نظر نمی‌رسد، چرا که ریال ایران در مقابل دلار طی یک سال گذشته تقریباً ۷۰ درصد ارزش خود را از دست داده‌است.

با این‌حال، قیمت کرایه مسکن اجاری در تهران در فروردین ماه نسبت به ماه مشابه پارسال نزدیک ۲۲ درصد افزایش یافته‌است.

منابع: سایت‌های اعلام نرخ ارز، ایسنا، ایلنا، بانک مرکزی، گمرک، مرکز آمار / د.خ / پ.پ
XS
SM
MD
LG