لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۹

حضور کاوشگر «فرصت» در سطح مریخ از پنج هزار روز گذشت


یکی از تصاویر مریخ که کاوشگر فرصت به زمین فرستاده است
یکی از تصاویر مریخ که کاوشگر فرصت به زمین فرستاده است

مریخ‌نورد «فرصت»، آپوچونیتی، چند روز پیش رکورد بیش از پنج هزار روز حضور در سطح مریخ را ثبت کرد. این کاوشگر در سال ۲۰۰۴ در یک سمت مریخ پیاده شد تا به موازات کاوشگر «اسپیریت» دو سوی مریخ را کاوش کند.

دو کاوشگر اسپیریت و آپورچونیتی، در مرحله اولیه برای مأموریتی ۹۰ روزه طراحی و آماده شده بودند. ولی برای سال‌ها بعد از آن دوام آورده و فعالیت کردند.

با این همه فعالیت مریخ‌‌نورد اسپیریت در مارس ۲۰۱۰ و پس از این که صفحات خورشیدی آن در جهت‌گیری درست قرار نگرفت، متوقف شد. این در حالی است که کاوشگر فرصت هنوز فعال است.

در این زمینه جان کالاس از مدیران پروژه مریخ در پاسادینا در کالیفرنیا در بیانیه‌ای گفت: «پنج هزار روز از زمانی که این مریخ‌نورد قرار بود فقط مأموریتی سه ماهه انجام دهد، گذشته است. ما انتظارش را نداشتیم که پس از سه ماه، این کاوشگر دوام بیاورد».

هر یک سال در مریخ، معادل دو سال روی کره زمین است و کاوشگر فرصت روز جمعه هفته پیش، رکورد پنج هزار روزه خود را ثبت کرد.

این کاوشگر در دوران مأموریت خود فعالانه به کاوش مریخ پرداخته و بیش از ۲۲۵ هزار عکس از این سیاره به زمین فرستاده است. عکس‌‌هایی که تمامی آنها برای بازدید عمومی در دسترس است.

در حال حاضر فعالیت برای بررسی زندگی روی مریخ از چند جهت در جریان است. سازمان هوا-فضای آمریکا، ناسا، برنامه‌ای خاص با مأموریت مریخ دنبال می‌کند. ایلان ماسک، رئیس شرکت فضایی «اسپیس – ایکس» هم برنامه راه‌های رفت و آمد به مریخ را در دستور کار دارد.

همچنین گزارش شد روز دوشنبه، شش دانشمند اسرائیلی به مأموریت بازسازی زندگی در محیط مریخ که در صحرای نگب انجام شد، پایان دادند.

این مأموریت علمی در نزدیکی شهر متسپی رمون انجام شده که گفته می‌شود برخی از معیارهای زمین شناسی آن، نزدیک به مریخ است. از جمله خاکی که باران را جذب نمی‌کند و درصد خشکی بالایی که دارد.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری رویترز، و سایت رسمی ماموریت مریخ ناسا؛ ک.ت./م.ا.
XS
SM
MD
LG