لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۱

اورتگاس: آمریکا از همه گزینه‌های دیپلماتیک برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران استفاده می‌کند


مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا
مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا

در دومین سالگرد خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای با ایران موسوم به برجام، مقام‌های وزارت امور خارجه آمریکا از تصمیم واشینگتن برای خروج از این توافق دفاع کرده‌اند.

مورگان اورتگاس،‌ سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا هم گفته است، واشینگتن از تمامی گزینه‌ها برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران استفاده خواهد کرد.

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در توییتی نوشته است: دو سال پیش، دونالد ترامپ تصمیم جسورانه خود را جهت خروج از توافق ایران (برجام) برای محافظت جهان از خشونت و تهدید اتمی ایران، اعلام کرد. امروز آمریکایی‌ها ایمن‌تر و خاورمیانه صلح آمیزتر از شرایطی است اگر ما در برجام باقی می‌ماندیم.

توافق هسته‌ای بین ایران و شش قدرت جهانی در تیرماه سال ۹۴ امضا شد. شش روز پس از آن، ۲۹ تیر، شورای امنیت سازمان ملل با تصویب قطعنامه ۲۲۳۱، بر این توافق صحه گذاشت و شش قطعنامه قبلی علیه ایران را لغو کرد.

آمریکا دو سال پیش از این توافق خارج شد و تحریم های تعلیق شده خود علیه ایران را بازگرداند. تحریم های نفتی آمریکا علیه ایران باعث شده است که جمهوری اسلامی بخشی قابل توجهی از درآمدهای نفتی خود را از دست بدهد. ایران در واکنش به تحریم‌های گسترده آمریکا علیه خود، از اردیبهشت سال گذشته از برخی از تعهدات خود در چارچوب برجام عدول کرده است.

استفاده از همه گزینه‌های دیپلماتیک

در همین زمینه، مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در توییتی با اشاره به دومین سالگرد خروج آمریکا از توافق هسته ای با ایران نوشته است، ما از همه گزینه‌های دیپلماتیک استفاده می‌کنیم تا مطمئن شویم که تحریم تسلیحاتی (ایران) تمدید خواهد شد. ما وضعیت کنونی خشونت و تروریسم ایران را نمی‌پذیریم. ما هرگز اجازه نخواهیم داد ایران به سلاح اتمی دست یابد.

ایران از ابتدا از سال ۲۰۰۷ تاکنون حق خرید و فروش جنگ‌افزار ندارد اما براساس توافق هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی در سال ۲۰۱۵، موسوم به برجام، و همچنین قطعنامه شورای امنیت در تایید این توافق، این تحریم تسلیحاتی قرار است ۱۸ اکتبر امسال ( ۲۷ مهر ماه ) به پایان برسد.

مقامات آمریکایی طی هفته‌های اخیر تاکید کرده‌اند که ایالات متحده با استفاده از حق خود در شورای امنیت سازمان ملل مانع به پایان رسیدن تحریم‌های تسلیحاتی ایران خواهد شد.

در مقابل مقام‌های جمهوری اسلامی گفته‌اند، تهران زیر بار تمدید تحریم‌ تسلیحاتی خود نخواهد رفت.

حسن روحانی رئیس جمهوری ایران پیشتر خطاب به آمریکا و دیگر کشورها گفته بود: «بدانند ایران به هیچ عنوان تخطی از قطعنامه ۲۲۳۱ را نخواهد پذیرفت.»

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران هشدار داده بود در صورتی که تحریم‌های تسلیحاتی جمهوری اسلامی در شورای امنیت سازمان ملل تمدید شود، توافق هسته‌ای تهران با قدرت‌های جهانی (برجام)، به «مرگ ابدی خواهد رفت».

منابع: توییتر و رادیو فردا

XS
SM
MD
LG