لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۴

دانشگاه آکسفورد: کارآزمایی بالینی واکسن کرونا از سرگرفته می‌شود


عکس از آرشیو
عکس از آرشیو

دانشگاه آکسفورد روز شنبه اعلام کرد٬ کارآزمایی بالینی واکسن کرونا با همکاری شرکت «آسترازنکا» که به دلیل عارضه جانبی یک داوطلب در بریتانیا متوقف شده بود، از سر گرفته می‌شود.

به گزارش آسوشیتدپرس، دانشگاه آکسفورد اعلام کرده است ناظران مستقل و مقامات بهداشتی بریتانیا اجازه ادامه کارآزمایی بالینی این واکسن را صادر کرده‌اند.

شرکت «آسترازنکا» سه شنبه ۱۸ شهریور اعلام کرده بود که آخرین مرحله کارآزمایی بالینی روی واکسن کرونا را به طور متوقف می‌کند تا تحقیقات در خصوص بیماری «نامشخص» یکی از داوطلبان تکمیل شود.

از واکسن کرونای شرکت آسترازنکا و دانشگاه آکسفورد به عنوان یکی از بخت‌های اصلی مقابله با این ویروس یاد شده است.

مت هنکاک، وزیر بهداشت بریتانیا نیز در توییتی از این خبر استقبال کرد و گفت این خبر خوبی برای همه است که کارآزمایی بالینی از سرگرفته می شود.

دانشگاه آکسفورد می‌گوید، انتظار می رود در کارآزمایی بالینی با این ابعاد، برخی از داوطلبان ناخوش شوند، بهمین دلیل می‌بایست هر مورد در این زمینه به دقت مورد بررسی قرار بگیرد تا ایمنی در اولویت قرار گیرد.

دانشگاه آکسفورد همچنین می‌گوید، تا کنون ۱۸ هزار نفر در سراسر جهان این واکسن را دریافت کرده‌اند. داوطلبانی از کشورهای آمریکا، بریتانیا، آفریقای جنوبی و برزیل در کارآزمایی بالینی این واکسن مشارکت کرده‌اند.

شرکت «آسترازنکا» ماه گذشته جذب ده‌ها هزار داوطلب برای کار آزمایی مرحله سوم واکسن خود در آمریکا را آغاز کرد.

به گزارش آسوشیتدپرس، دو واکسن در آمریکا هم اکنون در مرحله نهایی کارآزمایی بالینی خود قرار دارند. شرکت آمریکایی «مدرنا» درحال تکمیل آزمایش یک واکسن است. شرکت‌های داروسازی «فایزر» و «بیون تک» نیز در مرحله نهایی یک واکسن هستند.

منابع: آسوشیتدپرس و رادیو فردا؛ خ
XS
SM
MD
LG