لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۴

خاکسپاری ۵۴ قربانی بمبگذاری در تجمع انتخاباتی حزب «جمعیت علمای اسلام» پاکستان


تصویری از صحنه انفجار بمب
تصویری از صحنه انفجار بمب

مراسم تشیع جنازه و تدفین ۵۴ کشته بمبگذاری انتحاری در تجمع انتخاباتی یک روحانی طرفدار طالبان روز دوشنبه ۹ مرداد در پاکستان انجام شد.

بمبگذاری روز یکشنبه در منطقه باجور روی داد و بر اثر آن حدود ۲۰۰ نفر نیز مجروح شدند. تاکنون هیچ گروهی مسئولیت این حمله را نپذیرفته است.

به نظر می‌رسد که این بمبگذاری بخشی از کشمکش بین گروه‌­های اسلام‌گرای رقیب باشد که در ایالت خیبر پختونخواه، واقع در جوار مرزهای افغانستان، حضور فعالی دارند.

هدف این حمله انتحاری اجتماع انتخاباتی حزب «جمعیت علمای اسلام» پاکستان بود که با طالبان پاکستان و افغانستان ارتباط دارد.

به گفته پلیس پاکستان، دست­کم هزار نفر در تجمع انتخاباتی روز یکشنبه شرکت کرده بودند.

پلیس پاکستان افزود که تحقیقات اولیه نشان می دهد که به احتمال فراوان شاخه محلی گروه «خلافت اسلامی» که رقیب اصلی طالبان محسوب می‌شود این حمله را انجام داده باشد. اما یک کارشناس امور امنیتی در پاکستان احتمال می‌دهد که حمله توسط افراد انشعابی از طالبان انجام شده باشد.

ارتش پاکستان پس از سال‌ها نبرد با طالبان پاکستان که تحت عنوان «تحریک طالبان پاکستان» فعالیت می‌کنند در سال ۲۰۱۶ اعلام کرد که منطقه باجور را از وجود پیکارجویان این گروه پاک کرده است. ولی «جمعیت علمای اسلام» به رهبری یک روحانی و سیاستمدار تندرو به نام فضل الرحمان هنوز در این منطقه نیروی مهمی به شمار می‌آید.

شاخه محلی گروه «خلافت اسلامی» که خود را «شاخه خراسان» معرفی می‌کند در ولایت ننگرهار افغانستان مستقر است و از چند سال پیش حملات خود به طالبان را آغاز کرده است. بخش اعظم این حملات در خاک افغانستان روی داده‌اند ولی پلیس و نهادهای امنیتی پاکستان حدس می‌زنند که این گروه به خاک این کشور نیز نفوذ کرده است.

محمود شاه، کارشناس امور امنیتی در پاکستان، معتقد است که در گذشته نیز مواردی از سرپیچی پیکارجویان طالبان پاکستان از رهبری این گروه روی داده است. به اعتقاد او، بعید نیست که افراد و یا شاخه‌­ای انشعابی برای ایجاد بی­‌ثباتی و سردرگمی در آستانه برگزاری انتخابات این حمله را انجام داده باشند.

مراسم تشییع جنازه و خاکسپاری قربانیان بمب گذاری روز یکشنبه طبق سنت­‌های محلی برگزار شد. صدها نفر تابوت قربانیان را به یکی از مساجد حمل کرده و پس از برگزاری مراسم نماز راهی گورستان شده تا اجساد را دفن کنند.

تعدادی از مجروحان که جراحت آنها شدید است روز یکشنبه و بامداد دوشنبه توسط هلی­کوپترهای ارتش به شهر پیشاور، مرکز این ایالت، منتقل شده‌اند. یکی از مسئولان بیمارستان محلی صبح روز دوشنبه گفت به دلیل جراحت شدید برخی از مجروحان تعداد قربانیان ممکن است افزایش یابد.

حزب «جمعیت علمای اسلام» پاکستان به رهبری فضل الرحمان از هم‌اکنون با برگزاری اجتماعات تبلیغاتی، خود را برای انتخابات پاکستان که قرار است در ماه اکتبر و یا نوامبر برگزار شود آماده می‌کند. یکی از مسئولان ارشد این حزب گفت: «هدف حمله انتحاری تضعیف جمعیت علمای اسلام بود ولی روی مبارزات ما تاثیری نخواهد داشت.»

این حزب بخشی از دولت ائتلافی فعلی پاکستان به رهبری شهباز شریف است که در پی برکناری عمران خان در نتیجه رای عدم اعتماد پارلمان در آوریل ۲۰۲۲ به قدرت رسید.

شهباز شریف در تماس تلفنی با فضل الرحمان به او تسلیت گفت و قول داد که دولت و نهادهای امنیتی مسئولان این حمله را دستگیر خواهند کرد.

سفارت آمریکا و روسیه در پاکستان و عمران خان، نخست وزیر سابق نیز این حمله را محکوم کرده‌اند.

طالبان پاکستان هم در بیانیه­‌ای گفت که هدف این بمبگذاری تحریک گروه‌­های اسلام‌گرا علیه یکدیگر بوده است.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان افغانستان نیز در توئیتی نوشت: «این جنایت به هیچ شکلی قابل ­توجیه نیست.»

بمبگذاری روز یکشنبه یکی از مرگبارترین حملات در مناطق شمال غربی پاکستان در یک دهه اخیر است.

در سال ۲۰۱۴ در حمله طالبان به مدرسه­‌ای در پیشاور که توسط ارتش پاکستان اداره می‌شود ۱۴۷ نفر که اکثر آنها کودکان دانش‌­آموز بودند کشته شدند.

ژانویه امسال در بمبگذاری در مسجدی در شهر پیشاور ۷۴ نفر و ماه فوریه نیز در یک بمبگذاری در مسجدی در محدوده نظامی شهر پیشاور بیش از ۱۰۰ نفر که اکثر آنها مامور پلیس بودند کشته شدند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس؛ ش.ر/س.ن

XS
SM
MD
LG