لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۴

عمران خان نسبت به وقوع «حمام خون» در کشمیر هشدار داد


تصویری از سخنرانی عمران خان، نخست وزیر پاکستان، در مجمع عمومی سازمان ملل متحد
تصویری از سخنرانی عمران خان، نخست وزیر پاکستان، در مجمع عمومی سازمان ملل متحد

حدود دو ماه پس از اقدام دهلی نو در لغو امتیازات ویژه‌ای که دولت کشمیر هند از آن برخوردار بود، عمران خان، نخست وزیر پاکستان، نسبت به وقوع یک «حمام خون» در کشمیر هشدار داد.

آقای خان که روز جمعه در مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخنرانی داشت، پیش‌بینی کرد اقدامات هند در کشمیر باعث شود که مسلمانان جوان این منطقه افراطی شوند.

او همچنین خواستار مداخله جامعه بین‌المللی به منظور جلوگیری از یک نبرد تمام عیار میان دو کشور همسایه شد که هر دو از سلاح اتمی برخوردارند.

عمران خان خطاب به رهبران جهان گفت: «وقتی ما هیچ گزینه دیگری نداریم، جنگ خواهیم کرد و وقتی که یک قدرت هسته‌ای تصمیم بگیرد که تا آخر بجنگد، تبعاتش بسیار فراتر از منطقه خواهد بود، بلکه همه جهان را متاثر از خود می‌کند.»

اندکی پیش از این اظهارات، نارندرا مودی، نخست وزیر هند، در مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخنرانی داشت، اما او هیچ نامی از پاکستان و کشمیر نبرد.

ماه گذشته دهلی نو در منطقه کشمیر تحت کنترل هند نیروهای نظامی خود را افزایش داد، حکومت نظامی برقرار ساخت و تمام خطوط ارتباطی تلفن، موبایل و اینترنت را قطع کرد. اما گزارش‌ها حاکی است که از آن زمان برخی محدودیت‌ها در منطقه کمتر شده است.

دو کشور پاکستان و هند از سال ۱۹۴۷ و زمان استقلال از بریتانیا سه بار با یکدیگر جنگیده‌اند که دو بار آن بر سر کنترل کشمیر بوده است، منطقه‌ای که میان دو کشور تقسیم شده است.

یک روز قبل از سخنرانی رهبران پاکستان و هند در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، آلیس ولس، از مقامات عالی وزارت خارجه ایالات متحده، گفته بود که واشینگتن از هند می‌خواهد محدودیت‌هایی را که در کشمیر برقرار کرده است، به سرعت لغو کند و افراد بازداشت‌شده را آزاد سازد.

وی همچنین تاکید کرد که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده، در صورت تمایل دو کشور خواستار میانجی‌گری است، اگرچه خانم ولس اذعان داشت که نارندرا مودی هر گونه مداخله خارجی در این زمینه را رد کرده است.

اما از سوی دیگر پاکستان از پیشنهاد آقای ترامپ استقبال کرده است.

با استفاده از گزارش رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی؛ س.ن
XS
SM
MD
LG