لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۲

نخست وزیر سابق پاکستان به ۱۰ سال زندان محکوم شد


نواز شریف در لندن - ۱۵ تیرماه ۱۳۹۷
نواز شریف در لندن - ۱۵ تیرماه ۱۳۹۷

دادگاهی در پاکستان روز جمعه میان‌محمد نواز شریف، نخست وزیر برکنار شده این کشور را به جرم فساد مالی به ۱۰ سال زندان محکوم کرد. در این دادگاه دختر و داماد وی نیز حکم زندان گرفتند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، نواز شریف ۶۸ ساله روز جمعه در جلسه غیابی دادگاه حسابرسی ملی پاکستان به جرم فساد مرتبط با خرید خانه‌های مجلل در لندن به زندان محکوم شد.

این دادگاه دختر وی، مریم نواز، را نیز به هفت سال زندان محکوم کرد و صلاحیتش را برای شرکت در انتخابات عمومی سوم مردادماه رد کرد.

همچنین همسر مریم نواز، محمد صفدر، نیز حکم یک ساله زندان گرفته است.

سردار مظفر عباسی، دادستان پرونده، روز جمعه گفت حکم دادگاه نشانگر این است که «آپارتمان‌های اَونفیلد با پول فاسد خریداری شده‌اند». این آپارتمان‌ها در کنار هاید پارک لندن واقع شده‌اند.

به گفته وی، دادگاه نواز شریف را ۱۰.۶ میلیون دلار و دخترش را ۲.۶ میلیون دلار جریمه کرده و همچنین حکم مصادره آپارتمان‌های اَونفیلد را صادر کرده است.

طارق فضل چوهدری، از نزدیکان نخست وزیر پیشین پاکستان، گفته است که نواز شریف و دخترش می‌گویند هیچ خطایی مرتکب نشده‌اند و تصمیم دارند از دادگاه درخواست تجدید نظر کنند.

به دنبال اعلام حکم دادگاه، نواز شریف ۶۸ ساله که اکنون به همراه دخترش در لندن است، بدون اعلام تاریخ مشخصی گفت که قرار است به پاکستان بازگردد. در حال حاضر همسر نواز شریف، کلثوم شریف، به خاطر ابتلا به سرطان در لندن تحت درمان است و از یک ماه پیش به دنبال سکته قلبی به کما رفته است.

نواز شریف طبق قانون به محض ورود به پاکستان بازداشت خواهد شد. با این حال وی روز جمعه به رسانه‌ها گفت به محض آن که همسرش به هوش بیاید به پاکستان باز خواهد گشت و افزود: «من حتی از داخل زندان نیز به مبارزاتم ادامه خواهم داد.»

نواز شریف تاکنون سه مرتبه به مقام نخست وزیری رسیده است. با این حال دادگاه عالی پاکستان تابستان سال گذشته وی را بر سر اتهامات مالی مربوط به پولشویی و فساد مالی برکنار کرد. زمستان همان سال این دادگاه همچنین اعلام کرد که نواز شریف از فعالیت سیاسی منع شده است.

حال دادگاه حسابرسی ملی پاکستان نیز می‌گوید نواز شریف و خانواده‌اش پولشویی کرده‌اند. خانواده شریف این آپارتمان‌ها را اواسط دهه ۹۰ میلادی خریداری کرده و بر اساس آنچه در حکم دادگاه آمده مشخص نیست پول این آپارتمان‌ها از چه طریقی تهیه شده است.

عمران خان، رقیب حزب نواز شریف و چهره اپوزیسیون پاکستان که با شعار مبارزه با فساد در رقابت‌های انتخاباتی شرکت می‌کند، روز جمعه به دنبال اعلام حکم دادگاه ضمن ابراز خوشنودی از این حکم گفت: «خدا را شکر می‌کنم که برای اولین بار در تاریخ یک فرد قدرتمند توسط نظام دادگستری پاکستان محکوم شد… از این پس غارتگران به قدرت نخواهند رسید، بلکه به زندان خواهند رفت.»

ماجرای آپارتمان‌های لندن نخستین با با انتشار «اسناد پاناما» در سال ۲۰۱۶ رسانه‌ای شد. به دنبال آن عمران خان خواستار پیگیری این موضوع شد و در نهایت دادگاه عالی تحقیق در این خصوص را آغاز کرد.

با استفاده از رویترز و رادیو فردا؛ د.آ/س.ن
XS
SM
MD
LG