لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۹

طالبان می‌گوید پاکستان این گروه را برای مذاکره با کابل زیر فشار گذاشته است


سربازان پاکستانی به چندین منزل طالبان حمله کرده‌اند
سربازان پاکستانی به چندین منزل طالبان حمله کرده‌اند

مقام‌های طالبان می‌گویند پاکستان برای وادار کردن گروه طالبان به انجام مذاکره با دولت افغانستان اقدام به بازداشت یکی از رهبران ارشد طالبان در پاکستان کرده‌ است.

گروه طالبان تاکنون از مذاکره با دولت افغانستان سر باز زده‌ است، زیرا این دولت را «دست‌نشانده» قدرت‌های خارجی می‌داند.

ایالات متحده و پاکستان خواستار گشوده شدن باب مذاکره بین طالبان با دولت افغانستان هستند اما به گزارش خبرگزاری رویترز، یک مقام ارشد طالبان که نخواسته نامش فاش شود روز چهارشنبه گفت که «ایران و قطر از خط مشی طالبان پشتیبانی می‌کنند».

به نوشته رویترز، آخر هفته گذشته حافظ محب‌الله، از فرماندهان ارشد طالبان که از نزدیک در گفت‌وگوهای صلح با آمریکایی‌ها درگیر بوده در پیشاور پاکستان دستگیر شد اما بعد از آن آزاد شد.

مقام ارشد طالبان به رویترز گفت که پس از بازداشت حافظ محب‌الله، مأموران پاکستان در نقاط مختلف این کشور به بسیاری از منازل افراد طالبان حمله کرده و حتی به خانه‌های دوستان آنها هم وارد شدند.

طالبان روز چهارشنبه آزادی محب‌الله را تأیید کرد و ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، نیز گفت که او در سلامت به‌ سر می‌برد.

این بازداشت پس از آن صورت گرفت که گفت‌وگوها بین طالبان با زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه ایالات متحده، با بن‌بست مواجه شد و طالبان با انتشار بیانیه‌ای تهدید به توقف مذاکرات کردند.

خلیل‌زاد که روز سه‌شنبه وارد کابل شد قرار بود هفته گذشته با نماینده طالبان در قطر گفت‌وگو کند اما این دیدار لغو شد.

زلمِی خلیل‌زاد، دیپلمات آمریکایی متولد مزار شریف و سفیر پیشین ایالات متحده در کابل است. او اواخر تابستان به‌ عنوان نماینده آمریکا در امور افغانستان برگزیده شد.

به نوشته رویترز، مقام‌ها در پاکستان می‌گویند که دولت پاکستان نمی‌خواهد شاهد خروج زودهنگام نیروهای آمریکایی از افغانستان و فروپاشی احتمالی دولت افغانستان باشد و خواهان آن است تا قبل از پیش آمدن چنین سناریویی، صلح و توازنی بین دولت کابل با طالبان برقرار شود.

بنا به این گزارش، پاکستان نگران است که فروپاشی دولت افغانستان خلأ قدرت ایجاد کرده و ده‌ها هزار پناهنده دیگر را از افغانستان راهی پاکستان کند.

جنگ در افغانستان، طولانی‌ترین جنگی است که ایالات متحده درگیر آن شده و آن‌ طور که برآوردها حاکی است رقمی در حدود یک تریلیون دلار برای آن کشور هزینه داشته‌ است.

هفته‌های اخیر گزارش‌هایی از خواست دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، برای کاهش نیروهای نظامی آمریکا در افغانستان منتشر شده است.

در همین حین در روزهای اخیر خبرهای متعددی از تماس‌های بیشتر ایران با گروه طالبان افغانستان منتشر شده و طالبان به تازگی هیئتی دیگر به تهران اعزام کرد.

منابع: رویترز، رادیوفردا/ پ. پ./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG