لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۳

برقراری آتش‌بس بین اسرائیل و جهاد اسلامی فلسطین پس از پنج روز درگیری


حضور جوانان فلسطینی در خیابان‌های غزه پس از برقراری آتش‌بس
حضور جوانان فلسطینی در خیابان‌های غزه پس از برقراری آتش‌بس

آتش‌بس بین اسرائیل و جهاد اسلامی فلسطین با میانجیگری دولت مصر از ساعت ۱۰ شامگاه شنبه ۲۲ اردیبهشت به اجرا درآمد.

به گزارش رویترز، در متن این توافق آمده است: مصر اعلام می‌کند با توجه به توافق اسرائیل و فلسطینی‌ها، آتش بس بین دو طرف حاصل شده است.

این بیانیه اضافه کرده است: «دو طرف به آتش‌بس که شامل پایان‌دادن به هدف قرار دادن غیرنظامیان، تخریب خانه‌ها و توقف هدف قرار دادن افراد است، پایبند خواهند بود».

با این حال، گزارش‌هایی از تداوم درگیری بین دو طرف پس از اعلام آتش‌بس در ساعت ۲۲ شنبه منتشر شد. ارتش اسرائیل نیز اعلام کرد که به تلافی حملات راکتی از غزه پس از اعلام آتش بس، اهدافی را در این منطقه بمباران کرده است. گفته می‌شود این حمله در واکنش به شلیک دو راکت از غزه به سوی جنوب اسرائیل، انجام شد.

در همین زمینه، رسانه‌های اسرائیلی بامداد یکشنبه گزارش کردند که به رغم این درگیری محدود، به نظر می‌رسد که آتش‌بس بین اسرائیل و گروه جهاد اسلامی فلسطین به اجرا در آمده است.

زیاد نخاله، دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین، هم بامداد یکشنبه از پایان درگیری پنج روزه بین اسرائیل و این گروه خبر داد.

زیاد نخاله که در سوریه حضور دارد، در سخنرانی خود به کشته شدن شماری از فرماندهان این گروه در جریان این درگیری با اسرائیل اشاره کرد.

دست‌کم شش فرمانده گروه جهاد اسلامی فلسطین از زمان آغاز این دور از درگیری‌ها کشته شدند.

دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین در ادامه از «جمهوری اسلامی ایران، حزب الله لبنان، مصر و قطر» به دلیل همراهی با این گروه تشکر کرد.

در همین حال، شماری از شهروندان در غزه به دنبال برقراری آتش بس به خیابان آمده و ابراز خوشحالی کردند.

ارتش اسرائیل هم ساعت اولیه یکشنبه اعلام کرد، به دنبال برقراری آتش‌بس، همه محدودیت‌های تردد از ساعت شش صبح یکشنبه به وقت محلی لغو می‌شود، اما با توجه به شلیک دوباره دو راکت از غزه، محدودیت تردد برای مناطق در محدوده ۴۰ کیلومتری غزه تا ظهر یکشنبه تمدید می‌شود.

از بامداد ۱۹ اردیبهشت که اسرائیل عملیات موسوم به «سپر و پیکان» را علیه جهاد اسلامی در غزه آغاز کرد، حداقل ۳۴ نفر در این منطقه کشته و بیش ۱۵۰ نفر نیز زخمی شدند. منازل مسکونی و اماکن بسیاری نیز در غزه آسیب دیدند.

در نتیجه حدود ۹۰۰ راکت از غزه، که عمدتا به شهرهای نزدیک به باریکه غزه شلیک شد، شمار کشته‌ها در طرف اسرائیلی یک تن و تعداد زخمی‌ها حدود ۳۰ نفر بود. خسارات زیادی نیز به اماکن مسکونی و مزارع اسرائیلی وارد شده است.

با استفاده از رویترز و تایمز اسرائیل
XS
SM
MD
LG