لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۴

صدها پناهجو در جزیره مانوس به آب و برق و غذا دسترسی ندارند


بر اساس گزارش‌ها،‌ حدود ۶۰۰ تن در بازداشتگاه جزیره مانوس به آب و برق و غذا دسترسی ندارند.
بر اساس گزارش‌ها،‌ حدود ۶۰۰ تن در بازداشتگاه جزیره مانوس به آب و برق و غذا دسترسی ندارند.

دادگاهی در پاپوا گینه نو روز سه‌شنبه ۱۶ آبان درخواست پناهجویان مستقر در بازداشتگاه جزیره مانوس برای برقراری دوباره جریان برق و آب و ارسال غذا به این بازداشتگاه را رد کرد.

این بازداشتگاه محل نگهداری صدها پناهجویی بوده است که تلاش می‌کردند با قایق خود را به استرالیا برسانند اما به دنبال رای دادگاهی در پاپوا گینه‌ نو که آن را خلاف قانون اساسی کشور دانسته است، از روز نهم آبان بسته شد، اگرچه بازداشت‌شدگان همچنان از تخلیه آن خودداری می‌کنند.

بر اساس گزارش‌ها، حدود ۶۰۰ نفر در بازداشتگاه جزیره مانوس به آب و برق و غذا دسترسی ندارند و می‌گویند که از ترس برخوردهای خشونت‌آمیز بومیان جزیره حاضر به ترک بازداشتگاه نیستند.

در این میان یکی از ایرانیان حاضر در این بازداشتگاه به اسم بهروز بوچانی درخواست اعاده دادرسی کرده بود تا جریان آب و برق در بازداشتگاه دوباره برقرار شود، اما گزارش خبرگزاری فرانسه حاکی از مخالفت دادگاه با این درخواست است.

سالاما اینجیا، قاضی دیوان عالی پاپوا گینه نو، در حکم صادره خود اعلام کرد که دلایل پناهجویان برای عدم ترک این بازداشتگاه قانع‌کننده نیست.

به گفته وی، اگرچه با قطع برخی خدمات در این بازداشتگاه احتمالا برخی مفاد قانون اساسی نقض شده است اما مسبب آن خود پناهجویان هستند که بازداشتگاه را ترک نمی‌کنند.

بن لومادی، وکیل بهروز بوچانی، به خبرگزاری فرانسه گفت که به حکم صادر شده اعتراض خواهد کرد.

آقای بوچانی هم که از جانب پناهجویان بازداشتگاه مانوس صحبت می‌کرد، گفت که این حکم نشان می‌دهد «ما چگونه به دست فراموشی سپرده شده‌ایم و هیچ عدالتی درباره ما اجرا نمی‌شود».

وی افزود: «دیگر عادت کرده‌ایم که تصمیمات دادگاه علیه ما باشد».

پیش از این سازمان ملل درباره وضعیت اضطراری بازداشتگاه پناهجویان استرالیا در پاپوآ گینه نو هشدار داده بود.

سیاست‌های سخت‌گیرانه استرالیا در قبال پناهجویانی که با قایق خود را به این سرزمین می‌رسانند با انتقادهای شدید سازمان ملل و گروه‌های مدافع حقوق بشر روبه‌رو شده است. اما کانبرا این انتقادها را رد می‌کند.

XS
SM
MD
LG