لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۲

هشدار سازمان ملل درباره وضعیت ۶۰۰ پناهجو در بازداشتگاه مانوس


سازمان ملل روز پنجشنبه ۱۱ آبان،‌ ضمن هشدار درباره وضعیت اضطراری بازداشتگاه پناهجویان استرالیا، واقع در پاپوآ گینه نو، از مقامات کانبرا خواست نسبت به رفع تنش چند روزه میان پناهجویانن و مسئولان ذیربط اقدام کنند.

بازداشتگاه جزیره مانوس که پیشتر برای نگهداری و بررسی پرونده پناهجویان و مطابقت شرایط آنها با سیاست‌های سخت‌گیرانه مهاجرتی استرالیا تاسیس شده بود، روز سه شنبه نهم آبان در پی حکم دادگاه عالی پاپوآ گینه نو درباره مغایرت این کمپ با قانون اساسی رسما برچیده شد.

رویترز گزارش داد مردان حاضر در این بازداشتگاه که بالغ بر ۶۰۰ تن می‌شوند، علیرغم تلاش‌های مسئولان استرالیا و پاپوآ گینه نو در دو روز گذشته در برابر بسته شدن این بازداشتگاه مقاومت کرده و گفته‌اند انتقال‌شان از بازداشتگاه، آنها را در معرض خشونت مردم محلی قرار می دهد.

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل روز پنجشنبه وضعیت کنونی در بازداشتگاه مانوس را «به‌طور فزاینده‌ای پرتنش و نامطمئن» خوانده و از ناکافی بودن سکونتگاه‌ها برای این تعداد پناهجو در بیرون از محل بازداشتگاه خبر داده است.

کمیساریا در تشریح وضعیت ناگوار این بازداشتگاه گفت که ساکنانش برای تداوم حضورشان سرگرم ذخیره آب در سطل‌های زباله هستند.

لام نای جیت، نماینده کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل، در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه ضمن اشاره به «گرم و شرجی بودن بیش از حد هوا» پیش‌بینی کرده که «با وجود مشکل بی‌برقی و بی‌آبی در بازداشتگاه، هر چه بگذرد تنش‌ها هم بیشتر خواهد شد».

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بهروز بوچانی، یکی از ایرانیان مقیم بازداشتگاه مانوس، روز پنجشنبه در پیامی توئیتری نوشت که «پناهجویان برای دسترسی به آب در حال حفر چاه هستند».

همزمان راسل کرو، هنرپیشه مشهور نیوزیلندی، در توئیترش که ۲.۷ میلیون بیننده دارد این شرایط را « مایه بی‌آبرویی» خواند.

ستاره فیلمهای «گلادیاتور» و «بینوایان» نوشته که «حاضر است برای شش تن از پناهجویان کمپ مانوس محل سکونت و شغل فراهم کند». او گفت که «مطمئن است استرالیایی‌های دیگری هم هستند که کار مشابهی انجام بدهند».

به گزارش رویترز، با توجه به بروز علائم ناشی از بی‌غذایی دو روز گذشته برخی از ساکنان بازداشتگاه مانوس، پادرمیانی راسل کرو می تواند به جلب توجه عمومی به این واقعه کمک کند.

سخنگوی پیتر دوتُن، وزیر مهاجرت استرالیا، ضمن خودداری از اظهارنظر در این‌باره گفت سیاست استرالیا در رد پناهجویانی که با قایق خود را به سواحل این کشور رسانده اند تغییر نکرده است و همچنان به بازداشت و نگهداری آنها در کمپ‌های جزایر پاپوآ گینه نو و نائورو ادامه خواهد داد.

بازداشت پناهجویان قایق‌سوار، اعزام آن‌ها به اردوگاه‌های خارج از خاک استرالیا، و همچنین شرایط نگهداری آنها، مدت‌هاست هدف انتقاد نهادهای مدافع حقوق بشر، سازمان ملل و شماری از کشورهای جهان است.

دولت استرالیا با دولت‌های پاپوآ گینه نو و جمهوری نائورو توافق کرده بود در برابر پرداخت مبلغی، پناهجویان قایق‌سوار را در این جزیره‌ها اسکان دهد. طی سال‌های گذشته گزارش‌های مختلفی از شورش، مرگ و خودکشی این پناهجویان منتشر شده‌است. شماری از قربانیان را شهروندان ایران تشکیل می‌دهند.

قرار است این موضوع از محورهای مذاکرات روز یکشنبه آینده در سیدنی میان نخست وزیر استرالیا، مالکوم ترنبول، و همتای نیوزیلندی‌اش، جاسیندا آردرن، باشد.

خانم آردرن گفته که پیشنهاد نخست وزیر پیشین نیوزیلند، جان کی، مبنی بر اسکان ۱۵۰ تن از مهاجران بازداشتگاه‌های استرالیا در نیوزیلند همچنان مطرح است.

XS
SM
MD
LG