لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۱

حبس ابد برای یک استاد دانشگاه به اتهام بمب‌گذاری کنیسه پاریس در سال ۱۹۸۰


حمل تابوت حاوی پیکر الیزا شاگریر، زن روزنامه‌نگار اسرائیلی که در بمب‌گذاری ۱۹۸۰ یک کنیسه در پاریس کشته شد
حمل تابوت حاوی پیکر الیزا شاگریر، زن روزنامه‌نگار اسرائیلی که در بمب‌گذاری ۱۹۸۰ یک کنیسه در پاریس کشته شد

۴۳ سال پس از یک انفجار مرگبار در یک کنیسه یهودیان پاریس، دادگاهی در فرانسه روز جمعه، اول اردیبهشت، یک مرد لبنانی را که اکنون شهروند کانادا نیز است، به حبس ابد محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، براساس حکم قضات دادگاه، حسن دیاب، عامل بمب‌گذاری سال ۱۹۸۰ در کنیسه یهودیان پاریس بود.

او یک بمب ده کیلوگرمی را هنگام حرکت با موتورسیکلت به سوی کنیسه در خیابان کوپرنیک در منطقه شانزده پاریس پرتاب و منفجر کرد.

در آن بمب‌گذاری یک شهروند اسرائیلی و سه فرانسوی کشته و حدود ۴۰ تن زخمی شدند. اسرائیلی جان‌باخته، یک روزنامه‌نگار به نام الیزا شاگریر بود.

تشکیلات اطلاعاتی فرانسه ۱۹ سال بعد از آن رویداد، حسن دیاب را عامل «حمله تروریستی» معرفی کرد و پلیس فرانسه حمله را به یک گروه انشعابی از جبهه مردمی آزادی فلسطین نسبت داد.

حسن دیاب، شش سال پس از آغاز درخواست رسمی فرانسه برای تحویل گرفتن او، در سال ۲۰۱۴ برای محاکمه از کانادا به فرانسه منتقل شد، اما پس از چهار سال، در پی پیچیدگی‌های قانونی که مانع از اعلام قطعیت در ارتکاب جرم بود، آزاد شد و به کانادا بازگشت. دادگاه بعدی در فرانسه حکم آزادی او را نقض و پرونده را در سال‌های گذشته رسیدگی کرد.

حکم حبس ابد برای حسن دیاب به صورت غیابی صادر شد. او که اکنون ۶۹ سال دارد و استاد جامعه‌شناسی در دانشگاه‌های کانادا است، تنها متهم پرونده بود و خود را «بی‌گناه» می‌داند.

دیوید پر، وکیل برخی از خانواده‌های بازمانده از نمازگزارانی که در زمان حمله در کنیسه بودند، گفت موکلانش انگیزه انتقام ندارند و تنها اجرای عدالت را طلب می‌کنند.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، درخواست این کشور برای استرداد دوباره حسن دیاب ممکن است موجب تنش دیپلماتیک با کانادا شود.

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، جمعه‌شب در واکنش به صدور حکم حبس ابد برای شهروند کشورش در فرانسه، گفت دولت او گام‌های بعدی فرانسه در این زمینه را دنبال می‌کند.

XS
SM
MD
LG