لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۲

رهبر مخالفان ارمنستان به عنوان نخست‌وزیر انتخاب شد


لحظه انتخاب پاشینیان به عنوان نخست‌وزیر ارمنستان
لحظه انتخاب پاشینیان به عنوان نخست‌وزیر ارمنستان

نیکول پاشینیان، رهبر مخالفان در ارمنستان، از سوی پارلمان به عنوان نخست‌وزیر جدید این کشور انتخاب شد.

انتخاب وی به این سمت دو هفته پس از استعفای سرژ سرکیسیان، رئیس‌جمهوری پیشین که سیاستمداری نزدیک به روسیه بود، صورت می‌گیرد.

سرکیسیان پس از اعتصاب سراسری و تظاهرات گسترده خیابانی در ارمنستان که رهبری آن را پاشینیان بر عهده داشت، از قدرت کناره‌گیری کرد.

اعتراض‌ها در ارمنستان پس از آن آغاز شد که سرکیسیان که ۱۰ سال رئیس‌جمهور ارمنستان بود، با تغییر در قانون اساسی در آخرین سال ریاست‌جمهوری‌اش، اختیارات مقام نخست‌وزیری را بیشتر کرد و درست یک هفته بعد از ترک پست ریاست‌جمهوری، پارلمان این کشور وی را به عنوان نخست‌وزیر انتخاب کرد.

آقای پاشینیان، مردم را فراخواند تا در جریان انتخاب جایگزین سرکسیان، مقابل پارلمان تجمع کنند و این اعتراض‌ها ادامه‌دار و گسترده شد.

پارلمان ارمنستان در نشست امروز خود با ۵۹ رای موافق و ۴۲ رای مخالف، نیکول پاشینیان را به عنوان نخست‌وزیر جدید این کشور انتخاب کرد.

این در حالی است که وی هفته گذشته، موفق نشده بود از پارلمان برای سمت نخست‌وزیری رای بگیرد.

حزب حاکم جمهوری‌خواه که مانع اصلی نخست‌وزیری پاشینیان در انتخابات هفته گذشته بود، این‌بار به‌دلیل آنچه «نفع کشور و ملت» نامیده شد، از وی حمایت کرد.

پاشینیان پیشتر هشدار داده بود در صورت مخالفت پارلمان با نخست‌وزیری وی، سونامی سیاسی در ارمنستان شکل می‌گیرد و مردم به اعتراض‌شان ادامه خواهند داد.

گزارش‌های حاکی از خوشحالی هواداران پاشینیان در خیابان‌های ارمنستان پس از اعلام موافقت پارلمان با نخست‌وزیری وی است.

پاشینیان پس از انتخاب به عنوان نخست‌وزیر اعلام کرده که به عنوان اولین اقدام، بدنبال بازگرداندن شرایط عادی به ارمنستان و مبارزه با فساد است.

وی همچنین افزوده که رابطه با روسیه به ویژه همکاری نظامی با این کشور، کماکان برای ارمنستان در اولویت قرار دارد. او در عین حال وعده داده که کشور را از سلطه نظام الیگارشی خارج کند.

با استفاده از گزارش‌های الجزیره و خبرگزاری فرانسه. ب.ب / پ.پ

XS
SM
MD
LG