لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۸

سفر جداگانه رئیس مجلس نمایندگان و وزیر دفاع آمریکا به افغانستان


تصویر منتشرشده از سوی ارگ ریاست‌جمهوری افغانستان دیدار اشرف غنی و مارک اسپر را نشان می‌دهد
تصویر منتشرشده از سوی ارگ ریاست‌جمهوری افغانستان دیدار اشرف غنی و مارک اسپر را نشان می‌دهد

همزمان با سفر اعلام‌نشده وزیر دفاع آمریکا به افغانستان، رئیس مجلس نمایندگان و شماری از قانون‌گذاران ایالات متحده نیز به این کشور رفته‌اند. مقام‌های آمریکایی با رئیس‌جمهوری افغانستان گفت‌وگو کرده‌اند.

بنا بر بیانیه مجلس نمایندگان آمریکا، نانسی پلوسی، رئیس دمکرات این مجلس که در صدر هیئتی فراحزبی به افغانستان رفته، با اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان، مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا، و شماری دیگر از فرماندهان ارشد ایالات متحده دیدار کرده‌است.

در این بیانیه گفته شده هیئت قانون‌گذاران بر لزوم مقابله با فساد و حضور زنان در مذاکرات برای دستیابی به یک آشتی ملی تاکید کرده است.

آقای اسپر خود شب گذشته با اشرف غنی دیدار کرده بود. این نخستین سفر اسپر، در راس وزارت دفاع ایالات متحده، به افغانستان است.

این احتمال مطرح شده که سفر مارک اسپر ناشی از احیای تلاش‌های ایالات متحده در جهت دستیابی به یک توافق صلح و پایان‌دادن به نبردها باشد.

مذاکرات پیشین آمریکا و گروه طالبان، در پی ادامه حملات این گروه اسلام‌گرا به نظامیان و غیرنظامیان که قربانی آمریکایی نیز برجای گذاشت، به دستور دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، متوقف شد.

آقای اسپر در توئیتر خود نوشته است که «فرصتی عالی برای دیدار» با رئیس‌جمهوری افغانستان داشته و در مورد پایبندی کشورش به ماموریت حمایتی و تقویت اتحاد دو طرف گفت‌وگو کرده‌است: «ما هم‌رای هستیم که افغانستان هرگز نباید به پایگاهی امن برای تروریست‌ها و حمله به آمریکا تبدیل شود».

دواخان مینه پال، معاون سخنگوی رئیس‌جمهوری افغانستان، نیز به رادیو آزادی گفته دو طرف «در مورد مسائل امنیتی افغانستان، موضوعات منطقه‌ای، فرامنطقه‌ای، مبارزه با تروریسم، حمایت‌ها و تجهیز نیروهای امنیتی و دفاعی افغان و همکاری‌ها میان دو کشور بحث و تبادل نظر کردند».

این سخنگوی دولت کابل افزوده است که آقایان اسپر و غنی «در خصوص اقدامات بعدی در رابطه با پروسۀ صلح» نیز گفت‌وگو کرده‌اند.

یک روز پیش از این در ۲۸ مهر ماه رولاند کوبیا، نماینده ویژه اتحادیه اروپا برای صلح افغانستان، نیز خواستار ازسرگیری گفت‌وگوهای صلح شده بود.

علاوه بر این خبرگزاری اسوشیتدپرس به نقل از مارک اسپر می‌گوید واشینگتن بر این عقیده است که احتمالا می‌شود شمار نظامیان آمریکایی را به ۸۶۰۰ نفر کاهش داد، بدون این‌که پیامدی بر نبردها علیه القاعده و «حکومت اسلامی» داشته باشد.

آقای اسپر در حین سفر به افغانستان به خبرنگاران گفته بود «هدف همچنان دستیابی به یک توافق صلح در بازه‌ای از زمان است؛ این اقدام بهترین مسیر برای پیشرفت است».

روز دوشنبه اما معاون سخنگوی اشرف غنی بدون ارائه جزئیاتی گفته از نظر کابل، کاهش نیروها وابسته با شرایط است.

خبرگزاری رویترز یادآوری کرده که سفر اخیر مقام‌های ارشد آمریکا به افغانستان در زمانی صورت گرفته که رئیس‌جمهوری آمریکا دستور به خروج نیروهای کشورش از شمال شرق سوریه داده‌است. این نیروها تا کنون عملا مانع از حملات گسترده ترکیه به شبه‌نظامیان کـُرد مورد حمایت واشینگتن شده بودند.

حضور نانسی پلوسی در افغانستان نیز در زمانی انجام می‌شود که روابط او و رئیس‌جمهوری آمریکا، در حالی که تحقیقات مجلس نمایندگان در مورد استیضاح آقای ترامپ ادامه دارد، به‌شدت دستخوش تلاطم شده‌است.

اسوشیتدپرس، رویترز، رادیو آزادی، توئیتر/ت
XS
SM
MD
LG