لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۴

مایک پنس: تحریکات خطرناک ایران بدون پاسخ نخواهد ماند‎


مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا، تاکید کرده واشینگتن اجازه نمی‌دهد شکست گروه موسوم به حکومت اسلامی، به یک پیروزی برای ایران تبدیل شود.
مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا، تاکید کرده واشینگتن اجازه نمی‌دهد شکست گروه موسوم به حکومت اسلامی، به یک پیروزی برای ایران تبدیل شود.

معاون رئیس‌جمهوری آمریکا در جریان سخنرانی برای «کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل»، تهران را متهم کرد که در سال گذشته میلادی بیش از ۴ میلیارد دلار هزینه «گروه‌های تروریستی» از جمله در مرز اسرائیل کرده‌است. مایک پنس می‌گوید: تحریکات خطرناک ایران بی‌پاسخ نخواهد ماند.

مایک پنس ۱۴ اسفند بخشی از سخنرانی خود در کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل» (آیپک)، را به موضوع ایران، فعالیت‌های جمهوری اسلامی در منطقه و توافق اتمی اختصاص داده‌است.

آقای پنس در کنار دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده از منتقدان سرسخت توافق اتمی میان ایران، دولت باراک اوباما و پنج قدرت جهانی‌ست. او دیگربار تاکید کرده این توافق یا اصلاح خواهد شد یا ایالات متحده تعلیق تحریم‌های مربوط به آن را تمدید نخواهد کرد.

پنس می‌گوید «اشتباه نکنید، این آخرین بخت آن‌هاست. چنانچه توافق اتمی با ایران در ماه‌های پیش‌رو اصلاح نشود، آمریکا فورا از آن بیرون خواهد آمد».

ترامپ خواستار اعمال چهار مولفه به توافق اتمی شده‌است؛ اجازه بازرسی از تمامی اماکن، نزدیک‌نشدن ایران به سلاح هسته‌ای تحت هیچ شرایطی، برچیدن تاریخ انقضا در مورد محدودیت‌های اتمی ایران و در نهایت مسئله برنامه موشکی ایران. به گفته رئیس‌جمهوری آمریکا «برنامه موشک دوربرد و برنامه سلاح هسته‌ای جدا نشدنی هستند، و توسعه و آزمایش موشک‌ها توسط ایران باید مورد تحریم‌های سخت قرار گیرد».

به جز ایالات متحده، اما دیگر طرف‌های مذاکرات اتمی، یعنی اتحادیه اروپا و سه قدرت اروپایی، همراه چین و روسیه، نیز دبیرکل سازمان ملل متحد و مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، خواستار پایبندی طرف‌ها به برجام و حفظ آن شده‌اند. یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه گفت شکست احتمالی برجام، «زیانی بزرگ» برای «راستی‌آزمایی هسته‌ای» و «چندجانبه‌گرایی» خواهد بود.

بنا بر گزارش‌ها در حال حاضر سه کشور اروپایی طرف مذاکرات اتمی -بریتانیا، فرانسه و آلمان- کمیته مشترکی با طرف آمریکایی تشکیل داده‌اند تا به درخواست‌های رئیس‌جمهوری ایالات متحده درباره برجام رسیدگی کند. آنچه خود با انتقاد تهران روبه‌رو شده‌است. وزیر خارجه ایران می‌گوید «اروپايی‌ها در برخی موارد به دليل سياست‌های آمريكا نتوانستند تعهدهای برجامی خود را به ويژه در حوزه روابط بانكی اجرا كنند».

مایک پنس، روز دوشنبه در بخشی دیگر از سخنرانی خود در آیپک، جمهوری اسلامی را متهم کرد که در سال گذشته میلادی بیش از چهار میلیارد دلار هزینه «گروه‌های تروریستی» کرده‌است؛ از جمله در مرزهای اسرائیل. به گفته معاون رئیس‌جمهوری ایالات متحده، سرنگونی «پهپاد ایرانی» بر فراز آسمان اسرائیل در ماه گذشته، دربرگیرنده این پیام بود که «تحریکات خطرناک [ایران]، از سوی اسرائیل، آمریکا و متحدان ما بی‌پاسخ نخواهد ماند».

جمهوری اسلامی ایران اظهارات مقام‌های اسرائیلی در مورد ورود هواپیمای بدون‌سرنشین از سوریه به حریم هوایی آن کشور را تکذیب کرده و آن‌ را «مضحک» توصیف کرده‌است.

ارتش اسرائیل روز ۲۱ بهمن ماه در بیانیه‌ای اعلام کرده بود نیروی هوایی آن کشور یک «پهپاد ایرانی» را در آسمان بلندی جولان سرنگون کرده است و جنگنده‌های آن کشور در واکنش، «مواضع متعلق به نیروهای ایرانی» در خاک سوریه را بمباران کرده‌اند. ایران می‌گوید حضور «مستشاری»اش در سوریه به درخواست دولت مرکزی سوریه و برای نبرد با آنچه تهران، دمشق و مسکو «گروه‌های تروریستی» می‌نامند، انجام شده‌است.

مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا، تاکید کرده واشینگتن اجازه نمی‌دهد شکست گروه موسوم به حکومت اسلامی، به یک پیروزی برای ایران تبدیل شود. آقای پنس در عین حال می‌گوید ایالات متحده هرگز اجازه نخواهد داد که تهران به سلاح اتمی دست پیدا کند. ایران همواره تلاش برای دستیابی به جنگ‌افزار هسته‌ای را رد کرده‌است.

با استفاده از یوتیوب و گزارش‌های تایمزآف‌اسرائیل، هاآرتص|ت.ت|خ.ک|
XS
SM
MD
LG