لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۲

سفرغیرمنتظره وزیر دفاع آمریکا به کابل برای گفت‌وگو در مورد صلح


جیم میتس وزیر دفاع آمریکا روز جمعه در یک سفر غیرمنتظره و برای گفت‌وگو با اشرف غنی رییس جمهور افغانستان و فرمانده نیروهای ناتو در مورد پیشرفت در مذاکرات صلح با طالبان وارد کابل شد.

دولت آمریکا از حدود یک سال پیش در یک استراتژی جدید و با هدف اعمال فشار به طالبان برای انجام مذاکره حملات هوایی خود را شدت داد و هزاران نظامی بیشتر را برای آموزش و مشاوره به ارتش افغانستان به این کشور اعزام کرد. اما این اقدامات تاکنون به پیشرفت جدی در نبرد با طالبان و یا آغاز مذاکرات صلح با هدف پایان دادن به هفده سال جنگ در این کشور منجر نشده است.

ژنرال جوزف دانفورد رییس ستاد نیروهای مسلح آمریکا در این سفر جیم متیس را همراهی می‌کند.

اسکات میلر ژنرال آمریکایی روز دوم سپتامبر فرماندهی نیروهای ناتو در افغانستان را به دست گرفت. یکی از اهداف مهم ناتو تشدید مجدد فشارها بر طالبان برای پذیرش پیشنهاد مذاکرات صلح از سوی دولت در سال جاری است.

جیم متیس در روزهای اخیر گفت با وجود تشدید حملات خشونت‌آمیز طالبان و گروه «خلافت اسلامی» که طی آن صدها نیروی دولتی و غیرنظامی افغان کشته شده‌اند در مورد مذاکرات صلح خوشبین است.

او گفت: «در حال حاضر نشانه های بیشتری وجود دارد که مصالحه دیگر یک سراب و توهم نیست. اکنون چارچوب‌هایی وجود دارد و تماس‌هایی برقرار شده است.»

طی ماه‌های اخیر یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا با هدف فراهم کردن زمینه‌های مذاکرات در قطر با مقامات طالبان دیدار کرد. در هفته جاری نیز مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا یک فرستاده ویژه در امور افغانستان منصوب کرد که وظیفه اصلی او تقویت اقدامات برای مذاکره و صلح خواهد بود.

مقامات آمریکایی می‌گویند یکی از نشانه‌های امیدواری این است که طالبان آتش‌بس موقت پیشنهادی دولت در ماه ژوئن را پذیرفت.

ژنرال جوزف دانفورد به خبرنگارانی که همراه او سفر می‌کردند گفت: «مهم‌ترین کاری که باید انجام شود آغاز روند سیاسی و مصالحه است.»

او افزود: «آنچه ما در عرصه نظامی انجام می‌دهیم قانع کردن طالبان است که در میدان نبرد پیروز نخواهند شد و باید به روند صلح بپیوندند.»

منبع: رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی؛ ش.ر/س.ن
XS
SM
MD
LG