لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۰

طالبان مرگ جلال‌الدین حقانی را تائید کرد


جلال‌الدین حقانی
جلال‌الدین حقانی

گروه طالبان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده که جلال‌الدین حقانی، از پایه‌گذاران شبکه حقانی و رهبران ارشد این گروه پس از یک دوره طولانی بیماری درگذشته است.

خبرگزاری فرانسه نوشته که طالبان این خبر را روز سه‌شنبه (۱۳ شهریور) اعلام کرده است.

پس از مرگ جلال‌الدین حقانی، رهبری این گروه به سراج‌الدین پسر وی که پیش‌تر معاونت پدرش را بر عهده داشت، سپرده شده است.

گروه طالبان در بیانیه خود، جلال‌الدین حقانی را از «چهره‌های برجسته جهادی معاصر» معرفی کرده است.

مشخص نیست که وی چه زمانی و کجا و بر اثر چه بیماری فوت کرده است. در سال ۲۰۱۵ نیز شایعه درگذشت وی در اوایل ۸۰ سالگی بر سر زبان‌ها افتاده بود.

گزارش‌های تائیدنشده‌ای حاکی از این بود که در اوایل سال جاری در پاکستان بوده است.

وی در طول دهه ۸۰ میلادی، یکی از فرماندهان نیروهای مجاهدین افغان بود که به‌دنبال اشغال کشور از سوی نیروهای شوروی سابق، با روس‌ها می‌جنگید و از حمایت آمریکا و پاکستان نیز برخوردار بود.

او به‌دلیل مهارت‌های سازماندهی خود توانست با چارلی ویلسون، از نمایندگان کنگره آمریکا، دیدار کند و مورد توجه سازمان سیا نیز قرار بگیرد.

جلال‌الدین حقانی که به زبان عربی نیز تسلط داشت، با جنگجویان عرب‌زبانی همچون اسامه بن لادن نیز ارتباط برقرار کرد و بعدها به عنوان وزیر گروه طالبان انتخاب شد.

شبکه حقانی از زمان حمله آمریکا به افغانستان، عملیاتی را علیه نیروهای این کشور انجام داده و گفته می‌شود بسیاری از انفجارهای اخیر در سراسر افغانستان از جمله کابل که به گروه داعش نسبت داده شده، از سوی اعضای این گروه انجام شده است.

تحلیلگران معتقدند که این شبکه به دلایل سیاسی و فرار از به عهده گرفتن مسئولیت اقدامات خود، با گروه حکومت اسلامی همکاری می‌کند.

مایک مولن، فرمانده نیروهای آمریکایی در منطقه، شبکه حقانی را که مدت‌ها در زمینه رابطه با پاکستان مورد ظن قرار داشت، بازوی سازمان اطلاعات ارتش پاکستان معرفی کرده بود.

این شبکه که در عملیات خود بیشتر از بمب‌گذاران انتحاری استفاده می‌کند، از سوی آمریکا به عنوان یک گروه تروریستی شناخته می‌شود.

با آنکه با سپرده‌شدن رهبری این گروه به پسر حقانی، مشخص نیست چه تغییراتی در این گروه ایجاد می‌شود، اما مایکل کوگلمن، یکی از دیپلمات‌های خارجی در کابل به خبرگزاری فرانسه گفته که با توجه به بیماری طولانی‌مدت حقانی، گمان نمی‌کند با مرگ وی چیزی در این گروه «تغییر» کند.

عطا نوری، تحلیلگر افغان نیز معتقد است از آن رو که جلال‌الدین حقانی به علت بیماری، «عضو فعال» شبکه حقانی نبود، مرگ وی تغییری در این شبکه و عملیات طالبان ایجاد نخواهد کرد.

منبع: خبرگزاری فرانسه؛ ب.ب / پ.پ
XS
SM
MD
LG