لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۵

مرگ ده‌ها عضو «شبکه حقانی» و «داعش» در حملاتی در پاکستان و یمن


این تصویر یک پهپاد ام‌کیو-۹ ارتش آمریکا است که در ژوئن ۲۰۱۵ گرفته شده‌است
این تصویر یک پهپاد ام‌کیو-۹ ارتش آمریکا است که در ژوئن ۲۰۱۵ گرفته شده‌است

بنابر گزارش‌ها در حمله هوایی هواپیمای بدون سرنشین، احتمالا متعلق به ارتش آمریکا، دست‌کم ۲۰ تن از اعضای «شبکه حقانی» در پاکستان کشته شده‌اند. همزمان وزارت دفاع ایالات متحده می‌گوید ارتش آن کشور «ده‌ها» تن از نفرات داعش را در یمن کشته‌است.

حمله هواپیمای بدون سرنشین که بنا بر گزارش‌ها احتمالا متعلق به ارتش آمریکاست، در مرز پاکستان و افغانستان، منطقه قبیله‌نشین کـُرم (پشتو: کورمی)، رخ داده‌است.

گزارش‌های اولیه حاکی از کشته‌شدن پنج‌تن از شبه‌نظامیان بود، اما مقام‌های امنیتی ساعتی بعد از پیدا شدن ۱۵ جسد دیگر خبر دادند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، در جریان اعلام راهبرد دولت خود در قبال افغانستان، در مرداد ماه گذشته، به‌شدت از پاکستان انتقاد کرده و گفته بود واشینگتن بیش از این نمی‌تواند در قبال تبدیل‌شدن پاکستان به پناهگاه امنی برای گروه‌های تروریستی، طالبان و دیگران، سکوت کند. مجمع ملی پاکستان در واکنشی رسمی به این سخنان، آن‌ها را «خصمانه» و «تهدیدآمیز» توصیف کرده بود.

گزارش‌های فعلی نشان می‌دهد -چنان‌چه حمله پهپادی اخیر را ارتش ایالا متحده انجام داده باشد- دومین از این دست، از زمان اعلام راهبرد ترامپ است.

این حمله در عین‌حال اندکی پس از آزاد شدن خانواده آمریکایی‌کانادایی گروگان‌ در دست شبکه حقانی، گروه مرتبط با طالبان، صورت گرفته‌است.

مقام‌های رسمی گفته‌اند شمار نفرات «شبکه حقانی» که در محل هدف قرار گرفته حضور داشتند، نشان می‌دهد این محل از مراکز اصلی آن‌ها در منطقه بوده‌است.

مقام‌های رسمی گفته‌اند موشک پرتاب‌شده از طرف پهپاد در منطقه‌ای بسیار نزدیک به مرز افغانستان برخورد کرده‌است. برخی از مقام‌ها حتی این احتمال را داده‌اند که هدف، داخل خاک افغانستان بوده‌است.

پاکستان بارها به حملات هوایی ارتش آمریکا در خاک کشور خود اعتراض کرده‌است. ایالات متحده از سوی دیگر پاکستان را متهم کرده‌است که پناهگاهی امن در اختیار «گروه‌های تروریستی» و افراطیون قرار می‌دهد.

خواجه محمد عاصف، وزیر خارجه پاکستان، در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی جیو، گفته در زمانی که مذاکرات صلح افغانستان در جریان است، آمریکا باید از حملات در آن کشور و پاکستان دوری کند. خواجه محمد عاصف گفته این موضوع در گفت‌وگوها با رهبران ایالات متحده بازتاب پیدا خواهد کرد. مذاکرات تازه افغانستان، از ۲۳ مهر ماه در مسقط، آغاز شده است.

همزمان با گزارش مربوط به حمله به شبکه حقانی، پنتاگون، وزارت دفاع ایالات متحده در خبری رسمی تائید کرده‌است ارتش آمریکا «ده‌ها» تن از نفرات داعش را در دو اردوگاه آموزشی در یمن کشته‌است.

اردوگاه‌هایی که هدف حملات قرار گرفته‌اند در استان البیضاء قرار داشتند و بنا بر بیانیه پنتاگون در آن‌ها به شبه‌نظامیان آموزش استفاده و تیراندازی با ای‌کی-۴۷ و خمپاره‌انداز داده می‌شد.

وزارت دفاع ایالات متحده می‌گوید گروه موسوم به حکومت اسلامی از مناطق دورافتاده در یمن که عمدتا در کنترل کسی قرار ندارد، برای جمع‌آوری نیرو، برنامه‌ریزی حملات مستقیم یا تحریک علیه آمریکا و هم‌پیمانان این کشور در جهان، استفاده می‌کند.

XS
SM
MD
LG