لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۵

پنتاگون دخالت آمریکا را در حملات اخیر در عراق رد کرد


وزارت دفاع آمریکا پنتاگون (عکس از ارشیو)
وزارت دفاع آمریکا پنتاگون (عکس از ارشیو)

جاناتان هافمن، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، روز دوشنبه چهارم شهریور در بیانیه‌ای هرگونه دخالت ایالات متحده را در حملات اخیر به انبارهای مهمات شبه نظامیان شیعه عراق رد کرد.

در بیانیه سخنگوی پنتاگون تصریح شده است: نیروهای ایالات متحده حمله‌ای به یک کاروان یا حملاتی به تاسیسات و انبارهای مهمات که منجر به انفجار بشود، انجام نداده‌اند. هرگونه اظهارات خلاف این موضوع، نادرست، گمراه‌کننده و فتنه‌انگیزانه است.

طی هفته‌های اخیر حملات هوایی به مواضع شبه‌نظامیان شیعه حشد شعبی (بسیج مردمی) در نقاط مختلف عراق روی داده است که به اسرائیل نسبت داده می‌شود. روز یکشنبه در جریان حمله پهپادی به یکی از مواضع حشد شعبی در اطراف قائم در جوار مرز با سوریه، یکی از فرماندهان این نیرو کشته شد.

جاناتان هافمن در این بیانیه تاکید کرد: ما از حاکمیت ملی عراق حمایت می کنیم و بارها مخالفت خود را هر با اقدامی از سوی بازیگران خارجی که منجر به خشونت در عراق شود، اعلام کرده‌ایم. حکومت عراق حق کنترل امنیت داخلی خود را دارد و حافظ دموکراسی در این کشور است. و بر همین اساس، حکومت عراق در حال انجام تحقیقاتی در خصوص (حملات اخیر به تاسیسات گروه حشد شعبی) است.

در بیانیه سخنگوی پنتاگون آمده است: نیروهای آمریکایی به عنوان مهمان و به دعوت دولت عراق در این کشور حضور دارند و به تمامی قوانین و دستورالعمل این کشور پایبند هستند.

این بیانیه اضافه کرد است: ما به طور کامل با تحقیقات (دولت عراق) همکاری خواهیم کرد.

به دنبال حملات اخیر در عراق، ائتلاف فتح، یکی از قدرتمندترین نیروهای سیاسی در پارلمان عراق، روز دوشنبه در بیانیه‌ای خواستار خروج تمام نیروهای آمریکایی از این کشور شد.

ائتلاف فتح که جبهه‌ای متشکل از بازوی سیاسی حشدالشعبی و چند گروه سیاسی شیعه عراقی است، اعلام کرد که آمریکا را مسئول حملاتی می‌داند که به اسرائیل نسبت داده می شود. این ائتلاف می‌گوید، این حملات «اعلام جنگ به عراق و مردم این کشور تلقی می‌شود».

ائتلاف فتح در بخش دیگری از بیانیه خود گفته است که دیگر به حضور نیروهای آمریکایی در عراق نیازی نیست.

شبکه الجزیره نیز می‌گوید، حملات هوایی اسرارآمیز به مواضع و انبارهای تسلیحاتی شبه نظامیان شیعه مورد حمایت ایران در عراق، باعث خشم شماری از عراقی‌ها شده است.

به رغم این که تاکنون کسی مسئولیت این حملات را به عهده نگرفته، اما مقامات آمریکایی گفته‌اند، دستکم یکی از این حملات در عراق کار اسرائیل بوده است.

طبق این گزارش، حشدالشعبی هم مدعی است که این حملات کار اسرائیل است ولی آمریکا را مسئول نهایی این حملات می‌داند.

با استفاده از وب سایت پنتاگون، الجزیره و رادیو فردا؛ خ/ت
XS
SM
MD
LG