لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۱۸

پنتاگون: هدف از تمرین‌های نظامی چین می‌تواند حمله به آمریکا باشد


وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، در گزارشی تازه می‌گوید که چین در سال‌های اخیر ساخت و آزمایش بمب‌افکن‌های دوربرد خود را شدت بخشیده و به نظر می‌رسد که در حال آموزش خلبان‌های این بمب‌افکن‌ها برای حمله به اهدافی در ایالات متحده باشد.

گزارش تازه سالانه وزارت دفاع آمریکا در شرایطی منتشر شده که تنش‌ها میان پکن و واشینگتن بر سر مسائل تجاری به اوج خود رسیده است.

این گزارش می‌گوید که چین در تلاش برای افزایش نفوذ خود در جهان تنها در سال گذشته میلادی بالغ بر ۱۹۰ میلیارد دلار هزینه امور نظامی کرده است.

پنتاگون در این گزارش عنوان می‌کند: «ارتش آزادی‌بخش خلق چین طی سه سال گذشته به سرعت حوزه‌های عملیاتی بمب‌افکن‌های خود را گسترش داده و در استفاده از آنها در مناطق دریایی مهم تجربه کسب کرده و احتمالا هدف از این تمرین‌ها نیز حمله علیه آمریکا و متحدان آن باشد.»

چین و آمریکا قرار است که مذاکرات خود درباره مسائل تجاری را از سر بگیرند و این امید به وجود آمده که طرفین اختلافات خود را بر سر تعرفه‌ها که به یک جنگ اقتصادی تبدیل شده است، حل و فصل کنند.

گزارش پنتاگون می‌افزاید که مشخص نیست ارتش چین با انجام این پروازهای آزمایشی که نشان از ارتقای توانایی‌های آنان دارد، چه پیامی را می‌خواهد بفرستد.

نیروی هوایی چین امسال طی رزمایشی که در مناطق مناقشه‌انگیز دریای چین انجام داد، از بمب‌افکن‌های خود استفاده کرد و آنها را در جزایر و صخره‌های آن منطقه فرود آورد.

پنتاگون نیز ژانویه امسال مقابله با چین و روسیه را محور راهبرد دفاعی جدید ایالات متحده عنوان کرد.

واشینگتن و پکن اگرچه با هدف کاهش تنش‌ها با یکدیگر روابط نظامی دارند، اما این روابط نیز طی ماه‌های اخیر با چالش‌هایی همراه بوده به ویژه ماه مه امسال که ایالات متحده از کشور چین برای انجام یک رزمایش دریایی چندملیتی دعوت به عمل نیاورد.

گزارش پنتاگون می‌گوید که به‌رغم رشد اقتصادی کند چین، بودجه دفاعی این کشور تا سال ۲۰۱۸ به بیش از ۲۴۰ میلیارد دلار خواهد رسید.

این گزارش اضافه می‌کند که چین برنامه‌های فضایی خود را نیز به سرعت پیش می‌برد.

با استفاده از خبرگزاری رویترز؛ س.ن / پ.پ
XS
SM
MD
LG