لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۹

جمهوری آذربایجان چهار نفر را در ارتباط با سوءقصد به یک نماینده پارلمان این کشور بازداشت کرد


تشکیلات امنیت داخلی آذربایجان تلاش برای کشتن فاضل مصطفی، نماینده پارلمان، را «حمله تروریستی» خوانده است
تشکیلات امنیت داخلی آذربایجان تلاش برای کشتن فاضل مصطفی، نماینده پارلمان، را «حمله تروریستی» خوانده است

وزارت کشور جمهوری آذربایجان روز دوشنبه ۱۴ فروردین اعلام کرد که چهار تن را در ارتباط با ماجرای تلاش برای سوءقصد به جان یک نماینده مجلس این کشور بازداشت کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزارت کشور جمهوری آذربایجان در بیانیه خود اطلاعاتی در مورد این چهار تن ارائه نکرده است.

برخی گزارش‌های تأیید نشده روز دوشنبه مدعی است که آذربایجان شش تا هشت نفر را به ظن ارتباط با حمله مسلحانه یادشده بازداشت کرده که چهار تن آن‌ها پیشتر به ایران سفر کرده‌ بودند.

تشکیلات امنیت داخلی آذربایجان تلاش برای کشتن فاضل مصطفی، نماینده پارلمان، را «حمله تروریستی» خوانده است.

آقای مصطفی، که از او به عنوان یکی از منتقدان سرسخت جمهوری اسلامی ایران یاد می‌شود، روز هشتم فروردین در باکو، پایتخت آذربایجان، هدف گلوله قرار گرفت و در بیمارستان بستری است.

اژدر علی‌اف، دستیار پارلمانی آقای مصطفی، روز دوشنبه به خبرگزاری رویترز گفت وضعیت جسمانی این نماینده مجلس بهبود یافته و او در روزهای آینده به خانه‌اش بازخواهد گشت.

پلیس جمهوری آذربایجان برای حفظ جان فاضل مصطفی، تدابیر امنیتی در بیمارستان برقرار کرده است.

آیخان حاجی‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری آذربایجان، روز ۱۱ فروردین گفته بود تحقیقات اولیه در خصوص سوءقصد به جان آقای مصطفی، حاکی از «ردپای ایران» است اما او توضیح بیشتری در این زمینه نداد.

این رویداد، تنش تازه‌ای در روابط تهران و باکو است که پس از حمله دو ماه پیش یک شهروند مسلح ایرانی به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران و کشتن رئیس تیم حفاظت امنیتی سفارت، بین دو کشور بالا گرفته است.

سکوت باکو در برابر درخواست‌های پیاپی روزهای اخیر وزارت خارجه ایران برای «توضیح» در مورد موضع آذربایجان نسبت به اظهارات وزیر خارجه اسرائیل در روز گشایش سفارت این کشور در تل‌آویو، بر تنش‌های مناسبات دو کشور همسایه افزوده است.

الی کوهن، وزیر خارجه اسرائیل، هفته گذشته در دیدار با جیجون بایراموف، وزیر خارجه جمهوری آذربایجان گفته بود دولت‌های اسرائیل و آذربایجان در مورد تهدیدات ناشی از ایران «درک یکسانی دارند» و گشایش سفارت جمهوری آذربایجان در تل‌آویو «مرحله تازه‌ای از شراکت راهبردی» است.

وزیر خارجه جمهوری آذربایجان در زمان حضور خود در اسرائیل هیچ اشاره‌ای به ایران نکرده بود، اما تهران سکوت باکو در برابر سخنان وزیر خارجه اسرائیل را تهدیدی برای جمهوری اسلامی ایران تلقی کرده است.

روزنامه الشرق الاوسط روز ۱۳ فروردین با اشاره به بیانیه تند وزارت دفاع آذربایجان در مورد اظهارات کیومرث حیدری، فرمانده نیروی زمینی ارتش ایران، که «اسرائیل و داعش» در خاک آذربایجان حضور دارند، نوشت جمهوری آذربایجان سطح آمادگی نیروهای نظامی خود را افزایش داده است.

در این میان، ایران در مورد گزارش رسانه‌های آذربایجان در خصوص «ناپدیدشدن ردپای فرید صفرلی، دانشجوی جمهوری آذربایجان»، که از اوایل اسفند به ایران سفر توریستی کرده، توضیح نداده است. مادر این دانشجو، ناپدیدشدن او در ایران را تأیید کرده است.

XS
SM
MD
LG