لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۷

ترور نماینده مجلس جمهوری آذربایجان که منتقد جمهوری اسلامی ایران است


فاضل مصطفی که دیدگاه‌های صریحی در مورد تلاش جمهوری اسلامی ایران برای ایجاد پایگاه‌های مذهبی افراطی و تروریستی در جمهوری آذربایجان دارد
فاضل مصطفی که دیدگاه‌های صریحی در مورد تلاش جمهوری اسلامی ایران برای ایجاد پایگاه‌های مذهبی افراطی و تروریستی در جمهوری آذربایجان دارد

وزارت امنیت ملی جمهوری آذربایجان می‌گوید تحقیقات پیرامون سوء قصد به جان نماینده مجلس این کشور در مقابل منزلش آغاز شده است.

فاضل مصطفی که دیدگاه‌های صریحی در مورد تلاش جمهوری اسلامی ایران برای ایجاد پایگاه‌های مذهبی افراطی و تروریستی در جمهوری آذربایجان دارد، شامگاه سه‌شنبه مقابل در منزل خود مورد حمله مسلحانه قرار گرفت.

وزارت بهداشت آذربایجان اعلام کرد که به‌رغم اصابت دو گلوله کلاشینکف به کتف و پای این نماینده مجلس، وضعیت جسمی او رضایت‌بخش است.

آقای فاضل بارها در مورد «توطئه‌های جمهوری اسلامی برای اسلامیزه کردن جمهوری آذربایجان و گسترش شبکه‌های دینی افراطی و ترور» در این کشور هشدار داده است.

جمهوری آذربایجان هنوز به طور رسمی اتهامی متوجه جمهوری اسلامی ایران نکرده و تهران نیز واکنشی به این حمله تروریستی نشان نداده است.

دادستانی باکو همچنین از رسانه‌ها خواسته است از انتشار گزارش‌هایی درباره ترور آقای مصطفی که به تایید نهادهای امنیتی و قضایی نرسیده است، اجتناب کنند.

در همین حال، فضایل آغامالی، عضو کمیته سیاست‌های حقوقی و دولت‌سازی پارلمان جمهوری آذربایجان، روز چهارشنبه به رادیو فردا گفت: هدف اصلی عملیات تروریستی علیه آقای مصطفی در واقع تلاش برای برهم زدن امنیت کشور و ایجاد آشوب است؛ «این حمله مسلحانه تلاشی برای خاموش کردن صدای روشنفکران جامعه است».

او مستقیما اتهامی علیه کشور یا گروه خاصی مطرح نکرد، اما گفت وزارت امنیت ملی آذربایجان طی ماه‌های گذشته چندین گروه تروریستی را کشف و اعضای آن را بازداشت کرده است و دولت آذربایجان برای حفظ ثبات کشور قدرت لازم را دارد.

جمهوری آذربایجان طی ماه‌های گذشته چند گروه «تحت امر وزارت اطلاعات و سپاه پاسداران» را بازداشت کرده است. جمهوری آذربایجان می‌گوید بخشی از این افراد عضو گروه «حسینیون» (گروه موسوم به جنبش اتحاد مسلمانان) بودند که در ایران و سوریه آموزش‌های نظامی دیده بودند.

روابط ایران و جمهوری آذربایجان پس از تهاجم مسلحانه به سفارت باکو در تهران در بهمن‌ماه امسال که منجر به کشته شدن یک محافظ سفارت شد، دچار تنش زیادی شده و دولت آذربایجان سفارت خود را در ایران تعطیل کرده است.

جمهوری آذربایجان می‌گوید این حمله، «تروریستی و سازمان‌دهی شده» بوده و ایران باید آمران این حمله را معرفی و دادگاهی کند.

در این میان، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه روز چهارشنبه در دیدار با حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی خود، ابراز امیدواری کرد که اختلافات میان ایران و جمهوری آذربایجان به زودی برطرف شود.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در این کنفرانس خبری اشاره‌ای به تنش بین دو کشور نکرد، اما گفت که تهران معتقد است تنش در منطقه قفقاز به نفع هیچ‌کس نیست.

با این حال، به ادعای او «دخالت خارجی و تغییرات ژئوپولیتیک» در این منطقه بر تنش می‌افزاید.

هم‌زمان با دیدار وزیران خارجه ایران و روسیه، همتایان جمهوری آذربایجان و اسرائیل آن‌ها نیز در تل‌آویو با ملاقات کردند.

حمله مسلحانه به آقای مصطفی چند روز پس از آغاز به کار سفارت جمهوری آذربایجان در اسرائیل و یک روز پیش از دیدار وزیران خارجه دو کشور صورت گرفت.

با استفاده از گزارش وزارت اطلاعات جمهوری آذربایجان، رادیو فردا/د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG