لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۸

آمریکا خواستار «احتیاط بیشتر» کشتی‌های تجاری هنگام عبور از منطقه خلیج‌فارس شد


اداره دریایی وزارت ترابری آمریکا روز پنجشنبه ۱۴ اردیبهشت دراخطاریه‌ای خواستار «احتیاط بیشتر» کشتی‌های تجاری به هنگام عبور از خلیج‌فارس، تنگه هرمز و دریای عمان شد.

در این اطلاعیه آمده است: «یک تهدید دریایی شامل دو حادثه توقیف کشتی‌های تجاری توسط ایران بر خلاف قوانین بین المللی گزارش شده است.»

ارتش ایران در هفتم اردیبهشت یک نفتکش با پرچم جزایر مارشال را در دریای عمان توقیف کرد. نیروی دریایی سپاه پاسداران نیز روز گذشته یک نفتکش با پرچم پاناما را در تنگه هرمز وادار به تغییر مسیر و حرکت به سمت آب‌های سرزمینی ایران در سواحل بندر عباس کرد.

اداره دریایی وزارت ترابری آمریکا در این اخطاریه به کشتی‌های تجاری این کشور هشدار داد که «باید هنگام عبور از خلیج فارس، تنگه هرمز و خلیج عمان، احتیاط بیشتری بکنند» و به منظور افزایش اطلاعات و دسترسی به راه‌های ارتباط، دفترچه راهنمای دریایی در ماه سوم سال ۲۰۲۳ برای (خلیج فارس، تنگه هرمز، خلیج عمان، دریای عرب، خلیج عدن، تنگه باب المندب، دریای سرخ و حوضه سومالی) را مطالعه کنند.

این اداره تاکید کرده است که این هشدار تا ۱۰ ماه می (شش روز دیگر) برقرار است.

این در حالی است که وزارت خارجه آمریکا روز گذشته از ایران خواست که فورا نفتکش دارای پرچم پاناما را آزاد کند.

ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به توقیف این نفتکش در روز چهارشنبه گفت: «آزار و اذیت کشتی‌ها توسط ایران و دخالت ایران در حقوق کشتیرانی در آب‌های منطقه‌ای و بین‌المللی مغایر با قوانین بین المللی، ثبات و امنیت است.»

او اضافه کرد: «ما به جامعه جهانی می‌پیوندیم و از دولت ایران و نیروی دریایی ایران می‌خواهیم فورا کشتی و خدمه آن را آزاد کنند.»

توقیف نفتکش‌ها از سوی سپاه پاسداران در سال‌های اخیر به یک امر متداول تبدیل شده و معمولا از این اقدام برای معامله با دیگر کشورها استفاده می‌کند.

بر اساس ارزیابی آمریکایی، نیروهای جمهوری اسلامی طی دو سال گذشته، در عبور و مرور ۱۵ کشتی تجاری با پرچم‌های بین‌المللی اخلال ایجاد کرده است.

فرماندهی مرکزی نیروی دریایی آمریکا در بیانیه روز چهارشنبه خود نیز نوشت: «آزار و اذیت مستمر کشتی‌ها و مداخله ایران در حقوق ناوبری در آب‌های منطقه غیرقابل توجیه، غیرمسئولانه و تهدیدی برای امنیت دریایی و اقتصاد جهانی است.»

در همین حال، خبرگزاری رویترز روز هشتم اردیبهشت به نقل از منابع مطلع گزارش داده بود آمریکا پنج روز قبل توقیف نفتکش با پرچم جزایر مارشال در دریای عمان، یک نفتکش ایران را توقیف کرد و اقدام جمهوری اسلامی در توقیف این نفتکش واکنشی این اقدام بوده است.

با استفاده از وب سایت اداره دریایی وزارت ترابری آمریکا و رادیو فردا
XS
SM
MD
LG