لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۳

«باور عمومی مردم خاورمیانه درباره نفوذ بیشتر روسیه، ترکیه و آمریکا در منطقه»


موسسه نظرسنجی پیو در تازه ترین تحقیق خود می گوید اکثریت مردم پنج کشور خاورمیانه و شمال آفریقا بر این باور هستند که نفوذ سه کشور روسیه، ترکیه و آمریکا در معادلات منطقه ای بیشتر شده است.

این نظر سنجی که روز سه شنبه روی سایت موسسه پیو منتشر شده است، مخاطبان نظرسنجی همچنین گفته اند ایران، اسرائیل و عربستان سعودی در یک دهه گذشته، نفوذ خود در منطقه را بالاتر برده اند. تنها کشوری که در یک دهه گذشته تاثیر قابل توجهی بر نفوذ منطقه ای نداشته، مصر معرفی شده است.

در روش جمع آوری این نظر سنجی، آمده که این پنج کشور مورد نظرسنجی، کشورهای اسرائیل، اردن، لبنان، تونس و ترکیه بوده اند.

این نظرسنجی همچنین می گوید در این پنج کشور، نگاه به رهبران هم متفاوت است. برای مثال، رییس جمهوری مصر، عبدالفتاح السیسی و ملک سلمان، پادشاه عربستان، یک سوم نگاه مثبت را به خود اختصاص داده اند. نگاه مثبت به پادشاه اردن هم پایین است. همچنین بنامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل درصد بسیار کمی از نگاه مثبت را در این نظر سنجی دارد.

به طور متوسط، نگاه مثبت به بشار اسد رییس جمهوری سوریه و حسن روحانی رییس جمهوری ایران، نزدیک به ۱۲ درصد است. رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه در این نظرسنجی نوعی استثنا محسوب شده چرا که نگاه عمومی غالب نسبت به او منفی است ولی دیدگاه ها در مورد او هنوز مرز مشخصی نشان نمی دهد.

در مورد بحران سوریه، نزدیک به ۲۶ درصد انتظار دارند این جنگ سال آینده تمام شود. ۳۲ درصد بر این باورند که تا پنج سال آینده این بحران به درازا می کشد.

در این نظرسنجی، مردم پنج کشور خاورمیانه و شمال آفریقا، روسیه نسبت به ۱۰ سال گذشته، نفوذ بیشتری پیدا کرده است. در لبنان اکثریت عمومی این است که نقش روسیه بالاتر رفته است و ۸۱ درصد شیعیان لبنان و ۷۷ درصد سنی ها این باور را قبول دارند.

نظرها در مورد ایران و عربستان سعودی

در این نظرسنجی، اکثریت مردم این پنج کشور نظری منفی نسبت به ایران دارند و در مقابل، دیدگاه مثبت آن ها به ترکیه و عربستان سعودی، بیشتر است.

اکثریت مردم تونس و اردن، نظری مثبت در مورد ترکیه دارند. لبنانی ها بسته به دیدگاه دینی خود، نظری متفاوت دارند. بیش از نیمی از سنی ها و مسیحی ها نگاه مثبتی به ترکیه دارند ولی از شیعیان، فقط هشت درصد نگاه مثبت به ترکیه نشان داده اند.

همچنین یهودیان و عرب های اسرائیل به شدت در مورد ترکیه اختلاف نظر دارند. حدود ۷۲ درصد از اعراب اسرائیل نگاه مثبت به ترکیه دارند ولی در میان یهودیان اسرائیل، این نگاه مثبت، هفت درصد است.

نگاه مردم نسبت به عربستان سعودی پایین است ولی اردن که از همپیمانان نزدیک عربستان است، در میان کشورهای همسایه محبوبیت بیشتری دارد.

به گزارش نظرسنجی منتشر شده در سایت پیو، نگاه ها در مورد ایران در این نظرسنجی، خیلی پایین است. نگاه مثبت به ایران در ترکیه، اسرائیل و اردن کمتر از یک در پنج است. در اردن و در سال ۲۰۰۶، نگاه مثبت به ایران در حدود ۴۹ درصد بود ولی از سال ۲۰۱۵ به بعد، نگاه مثبت به ایران در این نظرسنجی پایین مانده است.

XS
SM
MD
LG