لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۱۰

انتشار اسناد و تصاویر «بسیار دردناک» از سرکوب اعتراضات


عکس مربوط به یکی از معترضان است که از ناحیه سر آسیب دیده
عکس مربوط به یکی از معترضان است که از ناحیه سر آسیب دیده

حساب کاربری «+۱۵۰۰ تصویر» در توئیتر که تصاویر و اخبار اعتراضات مردم ایران را پوشش می‌دهد، با هشدار قبلی تصاویری «بسیار دردناک» و دیده‌نشده‌ از جان‌باختگان و زخمی‌های اعتراضات «زن زندگی آزادی» را منتشر کرد.

«+۱۵۰۰ تصویر» روز شنبه پنجم فروردین اعلام کرد که این صفحه قرار است «محتوای بسیار دردناکی را برای ثبت در تاریخ» منتشر کند و به کسانی که «آزار» می‌بینند پیشنهاد کرد برای مدتی این صفحه را دنبال نکنند.

چند ساعت پس از این هشدار انبوه اسناد و تصاویر از صحنه‌های جان‌باختن برخی معترضان و جزئیات زخم‌های شماری دیگر منتشر شد؛ تصاویری که به دلیل آزاردهنده‌بودن، رادیوفردا امکان بازنشر اغلب آن‌ها را ندارد.

«+۱۵۰۰ تصویر» روز یک‌شنبه اعلام کرد که تصاویر منتشرشده در روز گذشته «بخش بسیار کوچکی از جراحات مردم در جریان اعتراضات ما‌ه‌های گذشته است» و در ادامه افزود که تمامی تصاویر ارسال‌شده به این حساب را جز «مواردی که زخم‌ها در چشم‌ و صورت افراد هستند و برای حفظ امنیت آن‌ها» به‌زودی منتشر خواهد کرد.

با وجود هشدار درج‌شده بر روی عکس‌ها، توئیتر شماری از این تصاویر را به‌دلیل نمایش شدت خشونت به کاررفته علیه شهروندان معترض و محتوای بسیار دردناک آن‌ها حذف کرد، اما در تصاویر باقی‌مانده می‌توان معترضان خون‌آلودی را مشاهده کرد که هدف گلوله‌های ساچمه‌ای قرار گرفته‌اند.

در برخی عکس‌های رادیولوژی که به دست «۱۵۰۰ تصویر» رسیده، می‌توان در سر، گردن، قفسه سینه و پاهای معترضان انبوه گلوله‌های ساچمه‌ای را مشاهده کرد؛ گلوله‌هایی که منجر به کشته‌شدن صدها معترض و نابیناشدن تعداد زیادی از آن‌ها شده است.

انتشار عکس‌ها توسط «۱۵۰۰ تصویر» با واکنش‌های بسیاری از سوی کاربران توئیتر همراه شد و بسیاری از دیدن آن‌ها ابراز ناراحتی کردند.

اوایل ماه آذر و در بحبوحه اعتراضات ده‌ها پزشک متخصص چشم در ایران با انتشار نامه‌ای نسبت به استفاده از گلوله‌های ساچمه‌ای و پینت‌بال نیروهای امنیتی علیه معترضان و از دست رفتن بینایی آن‌ها هشدار داده‌ بودند.

سازمان حقوق بشر ایران نیز اواسط بهمن ۱۴۰۱ در گزارشی با اشاره به موارد متعدد شلیک نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی به صورت و چشم معترضان این اقدام مأموران حکومتی را «سیستماتیک» و «هدفمند» ارزیابی کرده بود.

بر اساس گزارش‌های سایت‌های حقوق بشری در جریان اعتراضات «زن زندگی آزادی» که پس از کشته شدن مهسا امینی توسط مأموران گشت ارشاد در اواخر شهریور ۱۴۰۱ آغاز شد حدود ۵۰۰ معترض از جمله ۷۰ کودک کشته شدند. اما در مورد زخمی‌ها نه نهادهای حقوق بشری و نه منابع رسمی جمهوری اسلامی تاکنون آماری منتشر نکرده‌اند.

بر اساس گزارش‌ها شمار زیادی از مجروحان اعتراضات به دلیل ترس از بازداشت در ماه‌های گذشته از مراجعه به مراکز درمانی خودداری کرده‌اند و بسیاری از آن‌ها در چند ماه گذشته با وجود وخامت وضعیت جسمانی در خانه یا به‌صورت مخفی به این وضعیت ادامه می‌دهند.

در تازه‌ترین گزارش، حسین آل علی، معترضی که در چند ماه گذشته با بدنی پر از ساچمه در بندرعباس به صورت مخفی زندگی می‌کرد، جان باخت. آقای آل علی «هفته‌ آخر اسفند توسط نیروهای حکومتی در پناهگاهش پیدا شد و پس از حمله آن‌ها از طبقه چهارم ساختمان پرت شد و پس از یک هفته کما، روز یکم فروردین جان باخت.»

با وجود هشدارهای نهادهای حقوق بشری، جمهوری اسلامی به سرکوب مرگبار و خشونت‌آمیز معترضان در ایران هم‌چنان ادامه می‌دهد و مقامات جمهوری اسلامی با وجود مستندات بسیار، همواره آن را انکار می‌کنند.

از جمله حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، ۱۱ اسفند در مصاحبه با کریستین امان‌پور، مجری و روزنامه‌نگار سی‌ان‌ان کشتن معترضان از سوی ماموران پلیس و امنیتی با شلیک گلوله یا هر طریق دیگری را رد کرد و گفت پلیس «اصلا حق تیر نداشت».

آقای امیرعبداللهیان در واکنش به اعتراضات فرانسه در روزهای گذشته نیز در توئیتی که به زبان فرانسه و فارسی منتشر کرده بود «سرکوب تظاهرات مسالمت آمیز مردم فرانسه را قویاً محکوم» کرده و «دولت فرانسه را به رعایت حقوق بشر و اجتناب از توسل به زور علیه مردم کشورش که بصورت مسالمت آمیز مطالبات خود را پیگیری می‌کنند» فراخوانده بود.

XS
SM
MD
LG