لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۴

تشدید بحران مهاجرت در مرز لهستان و بلاروس و نگرانی از احتمال درگیری نظامی


نیروهای مرزبانی لهستان در مرز بلاروس که بیش از دو هزار مهاجر در آن‌جا تجمع کرده و قصد ورود به اتحادیه اروپا را دارند.
نیروهای مرزبانی لهستان در مرز بلاروس که بیش از دو هزار مهاجر در آن‌جا تجمع کرده و قصد ورود به اتحادیه اروپا را دارند.

تداوم بحران مهاجرت در مرز لهستان و بلاروس و تلاش مستمر مهاجران برای عبور از مرز و ورود به قلمرو اتحادیه اروپا، نگرانی‌ها در مورد احتمال بروز درگیری نظامی را افزایش داده است.

دولت لهستان روز پنجشنبه ۲۰ آبان بلاروس را به «تروریسم دولتی» متهم کرد و اتحادیه اروپا اعلام کرد که به دلیل ایجاد این بحران ممکن است تحریم‌های بیشتری علیه بلاروس وضع کند.

در مقابل الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهوری بلاروس، تهدید کرد که اگر تحریم‌های جدیدی علیه آن کشور وضع شود انتقال گاز به اروپا را قطع خواهد کرد.

این بحران در عین حال به کانون جدیدی از رویارویی بین روسیه و غرب بدل شده است. مسکو در اقدامی به نشانه حمایت از حکومت بلاروس بمب‌افکن‌های مجهز به کلاهک‌های هسته‌ای استراتژیک را در آسمان این کشور به پرواز درآورد.

وزارت دفاع لهستان روز پنجشنبه در بیانیه‌ای گفت: «چند صد نفر از مهاجران روز گذشته نیز سعی کردند از مرز این کشور عبور کنند. این حملات با پرتاب سنگ به سوی سربازان شروع شد و سپس مهاجران سعی کردند حصار مرزی را تخریب کنند. نظامیان مستقر در مرز تير هوایی شليک کردند».

به گفته اداره مرزبانی بلاروس، بیش از دو هزار نفر در جوار مرز این کشور با لهستان تجمع کرده‌اند.

وزیر دفاع لیتوانی نیز اعلام کرد احتمالا حدود هزار مهاجر نیز در حاشیه مرزهای بلاروس با این کشور تجمع کرده‌اند.

وزیران دفاع سه جمهوری ناحیه بالتیک در بیانیه مشترکی گفتند: «این وضعیت احتمال وقوع حوادث تحریک‌آمیز و بروز درگیری نظامی را افزایش داده است. رفتار تحریک‌آمیز و تعرضی رژیم بلاروس عامل بروز این بحران است و برای امنیت اروپا یک تهدید جدی تلقی می‌شود».

اتحادیه اروپا حکومت بلاروس را متهم کرده که به تلافی تحریم‌های این اتحادیه علیه آن کشور، مهاجران را با وعده ورود آسان به قلمرو اتحادیه اروپا فریب داده و آن‌ها را به سوی مرز با لهستان و لیتوانی بسیج کرده است.

دیپلمات‌های اروپایی روز پنجشنبه به خبرگزاری رویترز گفتند که وزیران خارجه کشورهای عضو این اتحادیه ممکن است در جلسه روز ۲۴ آبان تحریم‌های بیشتری علیه مقامات حکومت بلاروس وضع کنند. برخی از گزارش‌ها حاکی است که اتحادیه اروپا ممکن است وزیر خارجه بلاروس و خطوط هوایی این کشور را تحریم کند.

اورسلا فن درلاین، رئیس کمیسیون اروپا، گفت افزایش تحریم‌ها از جمله تحریم خطوط هوایی بلاروس که «به سوی مرزهای اتحادیه اروپا قاچاق انسان انجام می‌دهد» خیلی سریع به اجرا گذاشته خواهد شد.

تهدید لوکاشنکو به قطع گاز اروپا

همزمان با اظهار نظرهای مقامات اتحادیه اروپا، الکساندر لوکاشنکو تهدید کرد که بلاروس به تشدید تحریم‌ها واکنش نشان خواهد داد. دفتر ریاست‌جمهوری بلاروس در بیانیه‌ای گفت که آقای لوکاشنکو احتمال قطع انتقال گاز صادراتی روسیه به سوی آلمان و لهستان را با مقامات دولتی در میان گذاشته است.

سخنگوی اتحادیه اروپا در نشست خبری روز پنجشنبه گفت: «ما مرعوب اقدامات احتمالی حکومت بلاروس و استفاده از حربه انتقال گاز نخواهیم شد».

دمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین، روز پنجشنبه بار دیگر تاکید کرد مسکو در این بحران هیچ نقشی ندارد و انتشار گزارش‌ها در مورد احتمال تحریم خطوط هوایی روسیه توسط اتحادیه اروپا را «جنونآمیز» توصیف کرد. خطوط هوایی روسیه هرگونه مشارکتی در انتقال مهاجران به بلاروس را تکذیب کرده است.

همزمان دولت اوکراین نیز اعلام کرد که نیروهای انتظامی این کشور در نوار مرزی با بلاروس در حالت آماده‌باش هستند و برای پرهیز از عبور مهاجران از مرز، واحدهای بیشتری به منطقه اعزام شده‌اند.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، نیز روز پنجشنبه ضمن محکوم کردن «سوء استفاده ابزاری از مهاجران توسط دولت بلاروس» گفت: «تا زمانی که حکومت بلاروس تعهدات و قوانین بین‌المللی را رعایت نکرده، ثبات و امنیت اروپا را به خطر انداخته و مردم خود را سرکوب می‌کند واشینگتن به اعمال فشار به لوکاشنکو ادامه خواهد داد».

بر اساس گزارش رادیو اروپای آزاد- رادیو آزادی/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG