لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۰

گروه‌هایی از پناهجویان با درهم شکستن حصار مرزی بلاروس وارد لهستان شدند


لهستان خبر داد که برای دفع ورود غیرقانونی مهاجران ۱۵ هزار سرباز را به مرز بلاروس فرستاده است.
لهستان خبر داد که برای دفع ورود غیرقانونی مهاجران ۱۵ هزار سرباز را به مرز بلاروس فرستاده است.

گزارش‌های رسیده حاکی است مهاجرانی که در مرز بلاروس با لهستان تجمع کرده‌اند، طی شبانه‌روز گذشته «تلاش‌های متعددی» برای عبور از سیم‌های خاردار و دیگر موانع مرزی انجام دادند و دست‌کم دو گروه از آن‌ها توانسته‌اند که وارد خاک لهستان شوند.

بامداد روز چهارشنبه ۱۹ آبان هم‌ خبر رسید که اتحادیه اروپا برای اِعمال تحریم علیه بلاروس در ارتباط با حوادث مرزی این کشور با لهستان، آماده اقدام است.

دولت‌های غربی الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهوری بلاروس، را متهم می‌کنند که پناهجویان را از خاورمیانه، افغانستان و کشورهای آفریقایی وارد این کشور کرده و آن‌ها را به تلافی تحریم‌های غرب، به سمت مرزهای لهستان که عضو اتحادیه اروپا است هدایت می‌کند.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، روز چهارشنبه در این زمینه با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، تماس گرفت و از او خواست بلاروس را وادار کند که «استفاده ابزاری و غیرانسانی» از مهاجران را متوقف کند.

کرملین نیز در بیانیه‌ای دربارهٔ این تماس تلفنی، به نقل از پوتین گفته که اتحادیه اروپا باید در این مورد با خود بلاروس «تماس‌های مستقیم» داشته باشد.

در پی این تحولات، خبرگزاری رویترز گزارش داد که روسیه روز چهارشنبه به نشانه حمایت از متحد نزدیک خود بلاروس، در اقدامی کم‌سابقه دو بمب‌افکن با قابلیت حمل سلاح هسته‌ای را برای گشت‌زنی در حریم هوایی بلاروس به پرواز در آورد.

بحران مهاجرت در مرزهای بلاروس با کشورهای عضو اتحادیه اروپا در پی تحریم حکومت الکساندر لوکاشنکو از سوی اروپا به دلیل سرکوب معترضان به نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری سال گذشته آغاز شد. حکومت بلاروس ایجاد این بحران را تکذیب کرده و آمریکا و اتحادیه اروپا را مسئول مصیبت مهاجرانی می‌داند که در مرزهای این کشور گیر افتاده‌اند.

کمیسیون اروپا می‌گوید حدود دو هزار مهاجر در مرزهای بلاروس و لهستان تجمع کرده‌اند و وزیر دفاع لهستان نیز روز چهارشنبه گفت کشورش در شبانه‌روز گذشته با «تلاش‌های زیادی» برای شکستن موانع مرزی با بلاروس روبه‌رو شد، اما اکنون ۱۵ هزار سرباز را برای دفع ورود غیرقانونی مهاجران در مرز مستقر کرده است.

میشل باشله، مسئول حقوق بشر سازمان ملل متحد، روز چهارشنبه بحران مهاجران در مرز لهستان و بلاروس را «غیرقابل تحمل» خواند و گفت که پناهجویان نباید یک شب دیگر را در سرگردانی بگذرانند.

خانم باشله با انتشار بیانیه‌ای، «از این‌که شمار زیادی از مهاجران و پناهندگان همچنان در شرایط ناامیدکننده‌ای در دمای نزدیک به صفر در مرز بلاروس و لهستان به سر می‌برند» ابراز انزجار کرد و خواستار برداشتن «گام‌های فوری» برای حل این مشکل از سوی کشورهای درگیر شد.

مسئول حقوق بشر سازمان ملل متحد تأکید کرد که بر اساس قوانین بین‌المللی، حق رسیدگی به درخواست پناهندگی نباید از هیچ‌کس سلب شود.

یک نظرسنجی که اخیرا در یکی از روزنامه‌های لهستان منتشر شد نشان می‌دهد که حدود ۵۵ درصد از مردم این کشور معتقدند مهاجرانی که به شکل غیرقانونی از مرز عبور می‌کنند باید مجبور به بازگشت شوند.

با استفاده از خبرگزاری‌های رویترز و فرانسه و روزنامه گاردین/پ.پ/ک.ر
XS
SM
MD
LG