لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۹

پومپئو: روسیه و ایران نمی‌توانند نقش حکومت اسد در حملات شیمیایی را مخفی کنند


مایک پومپئو ، وزیر امور خارجه آمریکا
مایک پومپئو ، وزیر امور خارجه آمریکا

مایک پومپئو ، وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه ۲۰ فروردین ضمن استقبال از گزارش سازمان منع سلاح‌های شیمیایی درباره نقش ارتش سوریه در بمباران شیمیایی شهر لطامنه در غرب سوریه گفته است، روسیه و ایران نمی‌توانند با دادن اطلاعات نادرست مسئولیت حکومت بشار اسد در حملات شیمیایی را مخفی کنند.

واحد تحقیقات ویژه سازمان منع سلاح‌های شیمیایی چهارشنبه در نخستین گزارش خود اعلام کرد، جنگنده‌های سوخو ۲۲ و هلی‌کوپترهای ارتش سوریه مارس ۲۰۱۷ مناطقی در غرب سوریه را با بمب‌های حاوی ماده سمی کلرین بمباران کردند.

مایک پومپئو در بیانیه‌ای گفته است که واحد تحقیقات ویژه سازمان منع سلاح‌های شیمیایی نشان داده است که حکومت سوریه سه بار از سلاح شیمیایی استفاده کرده است.

وزیر امور خارجه آمریکا تصریح کرده است که گزارش تازه سازمان منع سلاح‌های شیمیایی نشان می‌دهد که حکومت بشار اسد با بی اعتنایی به جان انسان‌ها همچنان از سلاح شیمیایی استفاده می‌کند.

وی در ادامه تاکید کرده است، به رغم این که سوریه در سال ۲۰۱۳ به کنوانسیون سلاح های شیمیایی پیوست، اما حکومت بشار اسد از آن زمان تاکنون بارها و بارها از سلاح های شیمیایی برای سرکوب مخالفان و حفظ قدرت استفاده کرده است.

مایک پومپئو گفته است: ایالات متحده از تحقیقات كامل و كار تخصصی واحد تحقیقات ویژه سازمان منع سلاح‌های شیمیایی كه مجدداً ثابت كرده است كه تلاشٰ‌های این واحد در سوریه بی‌طرفانه و حرفه‌ای است، تقدیر می‌كند.

وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه گفته است که روسیه و ایران، دو حامی اصلی حکومت بشار اسد هر قدر هم اطلاعات نادرست بدهند، نمی‌توانند این واقعیت را مخفی کنند که حکومت بشار اسد مسئول حملات شیمیایی بسیار است.

مایک پومپئو در ادامه از کشورهای جهان خواست به تلاش دولت آمریکا برای پاسخگو کردن حکومت بشار اسد و وادار کردن آن به اجرای تعهداتش در قبال جامعه بین‌المللی بپیوندند.

وزیر امور خارجه تاکید کرده است که استفاده سلاح‌های شیمیایی توسط هر کشور یک تهدید امنیتی غیر قابل قبول برای همه کشورها محسوب می‌شود و نمی‌تواند بدون مجازات بماند.

حکومت بشار اسد به همراه حامی اصلی آن یعنی روسیه همواره استفاده از هرگونه سلاح‌های شیمیایی را رد کرده و گفته‌اند، گروه‌های مخالف و شبه نظامیان چنین حملاتی را با هدف محکوم کردن نیروهای دولتی صحنه سازی کرده‌اند.

واحد تحقیقات و شناسایی سازمان منع سلاح‌های شیمیایی روز چهارشنبه در گزارش خود تاکید کرده بود که در حملات شیمیایی در سال ۲۰۱۷ در روزهای ۲۴، ۲۵ و ۳۰ مارس سال ۲۰۱۷ در شهر لطامنه حدود صد نفر مجروح شدند.

بر اساس گزارش این واحد گردان ۵۰ و لشکر ۲۲ نیروی هوایی سوریه با بمب‌های‌ام ۴۰۰۰ حاوی سارین شهر لطامنه و با بمب‌های بشکه‌ای حاوی کلرین بیمارستان شهر را بمباران کردند و این عملیات از پایگاه‌های هوایی حما و شعره انجام شده است.

در آوریل سال ۲۰۱۸ دولت آمریکا با حمایت بریتانیا و فرانسه در واکنش به حمله شیمیایی ارتش سوریه به شهر دوما مواضع و تاسیسات ارتش سوریه را هدف حملات موشکی قرار داد.

جنگ داخلی در سوریه طی ۹ سال گذشته صد ها هزار کشته برجای گذاشته است و باعث آواره شدن میلیون های نفر در این کشور شده است.

XS
SM
MD
LG